تعیین نرخ محصولات پتروشیمی با دلار نیمایی، برای کف قیمت است

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، بر اساس اعلام مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، در خصوص نرخ ارز مورد استفاده در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی، قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی طبق روال گذشته در چهارچوب قوانین و مقررات ماده ۵ دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و نرخ ارز نیما اعلامی از سوی بانک مرکزی ج. ا. ا. انجام خواهد شد.

عظیم ثابت، رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفت‌وگو با “سنا” در این خصوص بیان کرد: معتقدم نامه مربوط به تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز نیمایی، تاثیری در روند بازار سرمایه و سودآوری پتروشیمی‌ها نخواهد داشت؛ چرا که تعیین قیمت پایه در بورس کالا به معنای تعیین کف قیمتی برای محصولات عرضه شده در این بازار است و قیمت نهایی محصولات در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا و رقابت بازار تعیین خواهد شد. کما اینکه در مورد محصولات پتروشیمی گاه قیمت معامله تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت پایه بوده است!

وی ادامه داد: ضمن اینکه قیمت پایه محصولات، فقط مختص فروش‌های داخلی است و ارتباطی با درآمد صادراتی پتروشیمی‌ها ندارد. نکته مثبت اینجاست که با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و عرضه ارز پتروشیمی‌ها در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضای بازار، درآمد صادراتی شرکت‌های پتروشیمی افزایش خواهد یافت و این اتفاق اثر مثبتی روی سودآوری پتروشیمی‌ها بر جای خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت آزادسازی قیمت‌ها اظهار کرد: اصولا قیمت محصولات صنایعی که سهام آنها در بازار سرمایه معامله می‌شود، نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری باشد و به نظر می‌رسد به زودی شاهد آزادسازی قیمت محصولات شرکت‌های بورسی باشیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *