وضعیت رفع تعهد دلارهای ۲۸۵۰۰ تومانی از کدام دستگاه مطالبه شود؛

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک اواخر زمستان سال ۱۴۰۱ بحث آغاز سیاست تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیما برای کالاهای اساسی مطرح شد که به نظر می‌رسد دلیل این تصمیم نیز شرایط تورمی و کنترل قیمت کالاهای اساسی است.

با توجه به تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی و بحث‌های متعددی که در خصوص این ارز به وجود آمده بود این ضرورت وجود دارد تا لیست رفع تعهد ارزی به منظور شفافیت و جلوگیری از چالش‌های پیش آمده در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر شود. نکته دیگری که وجود دارد دستگاه متولی انتشار این لیست است که باید در این مورد اقدام کند. در این بین به نظر می‌رسد که گمرک ایران و بانک مرکزی این لیست را در اختیار دارند و باید دید کدام یک مسئولیت این موضوع را می‌پذیرد.

لازم به ذکر است، یکی از ایراداتی که اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت این بود که در ابتدا به کلیه کالاها تعلق گرفت و این موضوع سبب هدر رفت منابع ارزی کشور برای واردات کالاهای مصرفی شد. بنابراین درخواست انتشار لیست رفع تعهد ارزی از این جهت اهمیت دارد تا مشخص شود که چه کالاهایی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند و از تکرار تجربه اشکال در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی جلوگیری شود.

گفتنی است، بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح شد اما با توجه به تبعات و تحمیل شوک تورمی این حذف منتفی شد. با این وجود مسئله حذف ارز ترجیحی مجددا در بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح و به تصویب رسید. دولت به منظور فراهم کردن زیر ساخت‌های حذف ارز ترجیحی این اقدام را حدود سه ماه به تاخیر انداخت و از خرداد ماه این سیاست را اجرایی کرد.

پس از این اقدام دولت اعلام کرد مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی را در قالب طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به مردم پرداخت خواهد کرد و به این ترتیب یارانه ریالی ارز ۴۲۰۰ تومانی شد. 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *