آیا قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ رشد می کند؟

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش بازار، برای پیش‌بینی این‌که قیمت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد یا خیر، بایستی از جهات مختلفی نرخ ارز دیجیتال را بررسی کنیم. مثلا می‌توانیم نمودار ارزهای مهم بازار (مانند بیت کوین و اتریوم)، فضای عمومی بین معامله‌گران و سیاست‌های پولی و مالی اقتصاد آمریکا را بررسی کنیم.

 با وجود این‌که پیش‌بینی قیمت قطعیتی ندارد اما با بررسی این عوامل، می‌توانیم با دید باز و ریسک کم، خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهیم. دو دیدگاه خوش‌بینانه و بدبینانه برای آینده بازار وجود دارند که در ادامه به بررسی هر دو خواهیم پرداخت. البته این دو نگاه، احساسی نبوده و هر کدام زاویه دید و تحلیل خود را دارند.

دیدگاه خوش‌بینانه مبتنی بر رشد قیمت ارز دیجیتال

این دسته از تحلیلگران و کارشناسان، با استناد به عواملی که می‌توانند منجر به رشد قیمت بیت کوین و آلت کوین ها شوند، معتقدند آینده قیمت ارزهای دیجیتال روشن است. مثلا نزدیک شدن به رویداد هاوینگ ( نصف شدن پاداش ماینرها) را در نظر می‌گیرند. آنها شرایط نمودار که افت خود را کرده و حتی نشانه‌های برگشت در آن دیده می‌شود را می‌بینند، قانونی شدن معاملات ارزهای دیجیتال در کشورهایی مثل برزیل را می‌بینند و ملاک قرار می‌دهند. در نتیجه به آینده قیمت ارزهای دیجیتال خوش‌بین بوده و قیمت‌های بالایی برای هر کدام، در سال‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

دیدگاه بدبین به آینده قیمت ارزهای دیجیتال

این دیدگاه برخلاف زاویه دید قبلی، عواملی که باعث ادامه روند نزولی فعلی می‌شوند را مد نظر قرار می‌دهد. مثلا سقوط صرافی FTX ، سیاست‌های انقباضی FOMC  (اعضای فدرال رزرو)، شکست خط روند صعودی تمام نمادها، نامشخص بودن مبادلات رمزارزها و محدود شدن آن‌ها توسط نهادهای قانونی را ملاک تحلیل قرار می‌دهند. این کارشناسان معتقدند آینده خوبی در انتظار قیمت ارزهای دیجیتال نیست و تارگت‌های قیمتی بسیار پایینی را پیش‌بینی می‌کنند.

چگونگی اتخاذ تصمیم درست برای خرید و فروش ارز دیجیتال

به‌نظر می‌رسد که در مراحل پایانی افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم ایالات متحده هستیم. در این صورت، افق روشنی در انتظار قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارد. از طرفی، تکنیکال ارزهای دیجیتال، کف‌سازی محکمی کرده و قابلیت رشد خوبی دارند. با خواندن و بررسی نظر اکثر کارشناسان و تحلیلگران، متوجه می‌شویم که درصد زیادی از آن‌ها، عوامل مثبت و محرک قیمت ارز دیجیتال را قوی‌تر از عوامل منفی می‌دانند.

 بیشتر صاحب‌نظران معتقدند روند نزولی پایان یافته و در ابتدای صعود بعدی که می‌تواند حرکت قدرت‌مندی باشد، هستیم. قیمت بیت کوین که تاثیر بسیار زیادی بر کل بازار دارد، تایید کننده این موضوع است. حوالی ۱۶.۰۰۰ دلار، قیمت بیت کوین حمایت شد و بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت در این برهه زمانی، به زیر این قیمت نفوذ کند. البته شرایط پیش‌بینی نشده همیشه می‌توانند معادلات را برهم بزنند ولی ما شرایط عادی فعلی را که پاندمی کرونا فروکش کرده و آتش جنگ روسیه و اوکراین نیز کمتر شده است در نظر می‌گیریم. اگر بیت کوین به‌عنوان لیدر حرکت کند که احتمال آن کم نیست، کل بازار به دنبال آن حرکت خواهد کرد.

آیا قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ رشد می کند؟

قیمت ارزهای دیجیتال به چه سمتی حرکت می‌کند؟

در سال‌های گذشته، قیمت ارزهای دیجیتال فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. کسانی‌که در بازار سابقه بیشتری دارند، این سیکل‌های صعودی و نزولی را چندین بار دیده‌اند. به‌عنوان نمونه، بیت کوینِ یک دلاری در سال‌های ابتدایی، در مدت کمی(حدود یک و نیم سال) به ۳۰ دلار رسید؛ رشدی حدود ۳۰۰۰ درصد! در ادامه قیمت به حدود ۲ دلار برگشت و بسیاری از تریدرها، از این رمزارز ناامید شده و گمان کردند که نابود خواهد شد. این فراز و فرودها همیشه بوده است.
 اکنون پس از گذشت سال‌ها، در زمان نگارش این مطلب (اردیبهشت ۱۴۰۲)، قیمت حوالی ۲۹۰۰۰ دلار است. این‌که قیمت تا کجا پایین می‌آید و از کجا برخواهد گشت، موضوع نامعلوم و پیش‌بینی آن مشکل است اما چیزی که گذشته نمودار کل بازار ارزهای دیجیتال به ما می‌گوید این است که نه روند صعودی دایمی بوده است و نه روند نزولی. همیشه بازار، در شرایط خوش‌بینی مفرط و تارگت‌های عجیب، ریزش کرده و در اوج ناامیدی، کف‌سازی کرده و قیمت‌های بالایی را دیده است.

با وجود بررسی تمام این موارد، هیچ شکلی از پیش‌بینی‌ صد در صد درست نخواهد بود. قیمت بیت کوین زمانی‌که حوالی ۷۰.۰۰۰ دلار معامله می‌شد، برخی از تحلیلگران قیمت ارز دیجیتال، از اهداف  ۱۰۰.۰۰۰ دلاری و بیشتر برای بیت‌کوین صحبت می‌کردند. اما بر خلاف آن پیش‌بینی‌ها، ریزشی نزدیک به ۸۰ درصد را تجربه کرد. برخی دیگر از سقوط تا ۵۰۰۰ دلار صحبت می‌کردند. هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها محقق نشد. در نتیجه، می‌توان گفت که دنیای پیش‌بینی دنیای احتمالات است. نمی‌توان با خواندن یک تحلیل یا پیش‌بینی، اقدام به خرید یا فروش کرد. سعی کنید خودتان به دیدگاه جامعی رسیده و معامله کنید. این‌گونه نیست که پیش‌بینی، چون محقق نشده فاقد ارزش و اعتبار باشد. تحلیلگر، قیمت را تحلیل و بر اساس آن معامله می‌کند.

آیا قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ رشد می کند؟

قیمت رمز ارزها ممکن است بر اساس تحلیل و پیش‌بینی حرکت نکند. همچنین امکان دارد دقیقا مطابق با تحلیل پیش برود. پس شناخت عوامل موثر بر قیمت، برای پیش‌بینی قیمت، بسیار مهم است چرا که  ریسک ما را برای سرمایه‌گذاری کنترل می‌کند.

صرف ترید کردن از روی پیش‌بینی‌ تحلیگران و بدون رعایت حد ضرر، اشتباهی مهلک است. تریدری که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند در نهایت باید خودش تصمیم به خرید یا فروش بگیرد. بنابراین، بایستی با در نظر گرفتن تمام عوامل مثبت و منفی تاثیر گذار بر قیمت، به نتیجه برسد. اینجاست که علم و اطلاعات معامله‌گر به کمک او می‌آید. با بررسی دیدگاه نزولی و دیدگاه صعودی، تصمیم خود را با مسئولیت خود می‌گیرد. با این تفاسیر، ریسک تریدر بسیار کمتر شده و احتمال درگیر شدن او با احساساتش کمتر خواهد شد. اینکه قیمت چه مسیری خواهد رفت، معمایی است که فقط گذر زمان آن را حل می‌کند.
 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *