تفاوت کوین و توکن در بازار ارز دیجیتال چیست؟

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

صنعت نوپای ارز دیجیتال

صنعت نوپای ارز دیجیتال روزبه‌روز در حال گسترش و پیشرفت است و افراد زیادی سرمایه‌های خود را به این بازار می‌آورند. معامله‌گران سرمایه‌های خود را به امید رسیدن به سودآوری، صرف خرید ارز دیجیتال می‌کنند. در این بین برای انجام معاملات و پیشرفت در این بازار، آگاهی و دانش حرف اول را می‌زند. سپس صرف زمان و کسب تجربه در ادامه می‌تواند موفقیت افراد را رقم بزند. بنابراین یادگیری اصطلاحات تخصصی، تفاوت‌ها بین مفاهیم اساسی و تحلیل‌های کاربردی در خرید و فروش ارز دیجیتال بسیار اثرگذار است. دو مفهوم اصلی که هر فردی هنگام ورود به بازار کریپتوکارنسی باید بداند، تفاوت بین کوین و توکن است. دانستن اصول اساسی در این بازار بسیار مهم است، در غیر این صورت، ممکن است ناآگاهی‌ها به معاملات افراد جهت بدهند و سبب ضررهای مالی اساسی شوند.

ماهیت ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال الگوی جدیدی برای پول هستند. علت به وجود آمدن ارزهای دیجیتال این است که معماری مالی موجود را ساده‌سازی کنند تا معاملات، سریع‌تر و ارزان‌تر شود. فناوری و معماری این ارزها، سیستم‌های پولی را غیرمتمرکز می‌کند و امکان مبادله ارزش و پول را بدون نیاز به  موسسات واسطه‌ای مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین معامله فراهم می‌کند. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که مفاهیم مختلف  ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال و مفاهیم آن، به شما در درک این نوآوری مالی جدید و امکان بهره‌برداری از آن کمک می‌کند.

کوین چیست؟

سکه یا کوین یک دارایی دیجیتالی است که بلاک‌چین خاص خود را دارد و معروف‌ترین نمونهٔ سکهٔ بیت‌کوین است، نمونه‌های دیگر سکه‌ها عبارت‌اند از: لایت‌کوین، اتریوم و بیت‌کوین کش و غیره. از ویژگی‌های اصلی یک کوین می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای استفاده به‌عنوان وسیلهٔ مبادله در بازار کریپتوکارنسی طراحی شده‌اند. از این کوین‌ها می‌توانید برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنید و مانند یک پول واقعی روی آن برای انجام معاملات حساب کنید. کوین‌ها نه‌تنها وسیله‌ای برای مبادلات هستند، بلکه به‌عنوان سرمایه نیز می‌توان روی آن‌ها حساب کرد، یعنی می‌توانید این کوین‌ها را خریداری کرده و پس‌انداز کنید، به امید این‌که در آیندهٔ دور یا نزدیک، قیمت ارزهای دیجیتال بالا رفته و آن‌ها را بفروشید. معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال به همین صورت انجام می‌شود و افراد با گرفتن نوسان‌های قیمت کوین‌ها، به سود یا ضرر در این بازار می‌رسند.

تفاوت کوین و توکن در بازار ارز دیجیتال چیست؟

توکن چیست؟

درواقع توکن‌ها نیز دارایی‌های دیجیتالی هستند؛ اما روی یک بلاک‌چین دیگر ساخته می‌شوند و می‌توانند یک قرارداد هوشمند را شامل شوند، یعنی یک توکن می‌تواند ارز بومی اتریوم باشد یا دیگر موارد. توکن‌ها معمولاً از طریق عرضهٔ اولیه سکه (ICO) که شبیه به (IPO) است، درون بازار سهام سنتی ایجاد می‌شوند. ICO یک راه است برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و از توکن‌ها برای جمع‌آوری پول استفاده می‌کند. این توکن‌ها در پلتفرم آن استارت آپ‌ها استفاده می‌شوند و هدف جمع‌آوری پول برای آن‌هاست.

توکن‌ها دارای کاربردهای متفاوتی هستند، به‌عنوان مثال، توکن‌ها می‌توانند نمایندگی یک دارایی فیزیکی را به‌عهده بگیرند. همچنین از آن‌ها می‌توان برای دسترسی کاربران به یک برنامه یا سرویس نیز استفاده شود. مثلاً در اتریوم از توکن‌ها برای تأمین تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود.

تفاوت بین توکن و کوین

خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیازمند دانستن مفاهیم اساسی است که یکی از آن‌ها داشتن اطلاعات پایه مانند تفاوت بین توکن و کوین است. خرید ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی انجام می‌شود و در این بین سؤالی که پیش می‌آید، این است که کوین بخریم یا توکن؟!

اصلی‌ترین تفاوت

تفاوت اصلی که بین کوین‌های رمزنگاری‌شده و توکن‌ها وجود دارد، این است که کوین‌ها خودشان بلاکچین خود هستند. درمورد توکن‌ها این‌طور نیست و آن‌ها به دیگر بلاکچین‌ها متکی هستند و به‌خودی‌خود استقلال ندارند. به‌عنوان مثال، بیت‌کوین بلاکچین خاص خود را دارد و یک کوین است؛ اما اتریوم یک توکن است که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. برای این‌که مفهوم ارز دیجیتال را به‌راحتی درک کنید، باید اجازه دهید این مسئله را با ارز فیات مقایسه کنیم. به‌عنوان مثال، دلار آمریکا یک نوع ارز فیات است که هیچ کالای فیزیکی از آن پشتیبانی نمی‌کند. دلار آمریکا یک ارز متمرکز است و به این معنی است که یک مقام فدرال مرکزی، آن را مدیریت می‌کند. از طرفی دیگر، بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط هیچ فدرال یا مرجع مرکزی مدیریت نمی‌شود. همچنین اتریوم نیز جزو ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است؛ اما برای اجرای برنامه‌ها، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند که به dApps معروف است.

قیمت ارز دیجیتال متفاوت است و شما باید این تفاوت‌ها را هنگام خرید ارز دیجیتال بدانید. مثلاً کوین‌ها و توکن‌ها ازنظر قیمتی باهم تفاوت دارند. دلیل این تفاوت این است که از کوین‌ها معمولاً برای ذخیرهٔ ارزش دارایی استفاده می‌شود. درحالی‌که از توکن‌ها معمولاً برای تأمین انرژی در برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. در این صورت، قیمت کوین اغلب به دست تقاضا برای خرید آن به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش معین می‌شود؛ اما قیمت توکن‌ها براساس تقاضا برای بلاکچین تعیین می‌شود.

ارزش کوین

نکتهٔ نهایی این است که هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید بدانید که همهٔ کوین‌ها با یکدیگر برابر نیستند، بلکه بعضی از آن‌ها نسبت‌به بقیه دارای ارزش بیشتری هستند. به‌طور مثال، ارزش بیت‌کوین و اتریوم هنگام خرید ارز دیجیتال، نسبت‌به بقیه بیشتر است. قیمت ارز دیجیتال هم همان‌طور که گفتیم، براساس مواردی تعیین می‌شود که یکی از آن‌ها تقاضاست. داشتن ارزش بیشتر بیت‌کوین یا اتریوم، به دلیل داشتن شبکهٔ گسترده‌تر و بیشتر آن‌هاست، البته ویژگی‌ها و مزایای مثبت دیگری هم دارند.

کدام یک را باید معامله کنید؟ سکه یا توکن ارزهای دیجیتال؟

پاسخ این سؤال بستگی به اهداف شما دارد، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت روی یک ارز دیجیتال هستید، ممکن است بخواهید روی یک سکه مانند بیت‌کوین یا اتریوم سرمایه‌گذاری کنید. اگر هم به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای کوتاه‌مدت هستید، ممکن است بخواهید توکن‌ها را معامله کنید. باید بدانید که توکن‌ها نسبت‌به سکه‌ها بی‌ثبات‌تر هستند و می‌توانند پتانسیل سود قابل‌توجهی را داشته باشند. علاوه‌بر این، برخی از صرافی‌ها فقط امکان معامله سکه‌ها یا توکن‌های خاص را می‌دهند. بنابراین اگر به دنبال معاملهٔ یک سکه یا توکن خاص هستید، مطمئن شوید که در صرافی مورداستفادهٔ شما موجود است.

تفاوت کوین و توکن در بازار ارز دیجیتال چیست؟

سخن پایانی

خرید ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی راحت است؛ اما داستان‌های زیادی در پس قیمت ارزهای دیجیتال موجود است. تنها با داشتن دانش و آگاهی کافی نسبت‌به این بازار است که می‌توانید به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا کنید. یکی از آن‌ها دانستن اصطلاحات تخصصی است و درصورتی‌که نسبت‌به آن‌ها آگاهی نداشته باشید، باید احتمال ضرر را نیز بپذیرید. در این مقاله به بررسی تفاوت بین کوین و توکن پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را نیز خواندیم. این‌که کدام یک را باید برای معامله انتخاب کنید را نیز باید کاملاً براساس هدف خود پیش ببرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *