ابزارهای جذاب برای تامین مالی دانش بنیان ها از فرابورس

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این همایش با تأکید بر تمرکز سازمان بورس در سال جاری بر تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های بزرگ کشور از مسیر بازار سرمایه گفت: بسیاری از شرکت‌ها هیچ آشنایی با ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه ندارند و این وظیفه ماست که این ابزار را به فعالان اقتصادی معرفی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه طی سال جاری پروژه‌های بزرگ شرکت‌های سهامی عام پروژه از مسیر بازار سرمایه تأمین مالی خواهند شد، افزود: دومین هدف سازمان بورس، معرفی گزینه‌های سرمایه‌گذاری به مردم است که می‌تواند نقدینگی فراری در دست مردم را به کمک تولید بیاورد.

وی با اشاره به اینکه پذیرش در بورس و فرابورس یکی از راه‌های تأمین مالی است، ادامه داد: امسال می‌توانیم تعداد زیادی از شرکت‌های سهامی عام پروژه را پذیرش کنیم. گزینه‌های سرمایه‌گذاری را باید به مردم معرفی کنیم. شبه پول‌ ما در کشور دارد به پول تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: سال گذشته پذیرش و مسیر تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار سرمایه تسهیل شد و امیداست طی سال جدید این روند با سرعت بیشتری طی شود.

عشقی هدف اصلی از سفرهای استانی را شروع یک گفتمان اعلام کرد و افزود: سفرهای استانی ما به دلیل تمرکز بر تصمیم‌های مختلفی در حوزه انتشار اوراق و پذیرش شرکت‌ها طی مذاکره با فعالان اقتصادی گرفته‌شده است. هدف این همایش‌ها ایجاد ارتباط بین بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی است.

در ادامه محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران در این همایش به بررسی جایگاه شرکت‌های سمنانی در بازار سرمایه پرداخت و گفت: متأسفانه نسبت به پتانسیل‌های سمنان، اما در بازار سرمایه خیلی این ظرفیت‌ها ورود پیدا نکرده است. از ۷۰۰‌ شرکت حاضر در بازار سرمایه فقط هفت شرکت متعلق به سمنان است.

به گفته وی سرمایه‌گذاران طی سال‌های اخیر شناخت خوبی نسبت به بازار سرمایه دارند، اما در بخش تأمین مالی بازار سرمایه مغفول مانده است.

معرفی بازارهای فرابورسی
وی هدف از این سفرهای استانی را معرفی ابعاد تأمین مالی بازار سرمایه برای استان‌ها دانست و گفت: در فرابورس بازارهای اوراق پذیرفته شده را داریم که شامل بازارهای سهام اول و دوم و بازار SME هستند. در بازار اول و دوم شرکت‌های با قابلیت پذیرش حضور دارند.

به گفته وی در بازار SME نیز شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که این بازار نیز به دو تابلو رشد و دانش‌بنیان تقسیم می‌شود. این بازار فرصت خوبی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا برای حضور در بازار سرمایه و موضوع تأمین مالی است.

ابزارها و نهادهای مالی متنوع فرابورسی
شیرازی در ادامه به تنوع ابزارهای فرابورسی اشاره کرد و گفت:صندوق‌های جسورانه ابزاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان است و فعالان اقتصادی استان باید در این حوزه فعال شوند. صندوق‌های خصوصی، صندوق ساختمانی، صندوق در صندوق و انواع ETFها در فرابورس فعال هستند.

مدیرعامل فرابورس در ادامه با اشاره به اینکه ابزار دیگری که در فرابورس می‌تواند به متقاضیان تأمین مالی خدمات ارائه دهد، ابزار تأمین مالی جمعی است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۹ سکو فعال در فرابورس هست که این بخش مختص شرکت‌های کوچک است و سقف تأمین مالی برای آن‌ها ۲۵ میلیارد تومان است.

ارقام تأمین مالی در فرابورس
شیرازی در ادامه این همایش به ارقام تأمین مالی در فرابورس اشاره کرد و افزود: اولین تأمین مالی از بازار سرمایه در سال جدید نیز هفته گذشته توسط یک شرکت سمنانی انجام شد که حدود ۲۷۰ میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم در فرابورس صورت گرفت.
به گفته وی در سال گذشته ۸۶ درصد تأمین مالی اوراق توسط دولت بوده، ۵ درصد بانک‌ها و ۱۰ درصد شرکت‌های خصوصی از این روش تأمین مالی کردند.
وی در تشریح آخرین وضعیت صندوق‌های جسورانه در فرابورس گفت: صندوق‌های جسورانه در فرابورس بیش از ۳هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی دارند، اما فقط ۳۲۶ میلیارد تومان طرح جذب کرده‌اند و سمت عرضه طرح‌های دانش‌بنیان ضعیف است.

شیرازی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی در فرابورس انجام شده است، تأکید کرد: ما در فرابورس برای تأمین مالی ابزارها و بازارهایی داریم که از مبالغ اندک مثلاً ۵۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد تومان تا چند هزار میلیارد تومان امکان تأمین مالی دارد.

به گفته وی برای سرمایه‌گذاران نیز ابزارهایی وجود دارد که از ۵۰۰ هزار تومان تا چند هزار میلیارد تومان امکان سرمایه‌گذاری دارند.
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه در انتهای سال گذشته اولین شرکت پروژه متعلق به ملی مس پذیرش شد، گفت: امروز از شرکت پروژه‌های استان سمنان دعوت می‌کنیم تا برای طرح‌هایی که قابلیت پذیره‌نویسی دارند از این بازار استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در دوره اخیر سازمان بورس زیرساخت‌هایی که در بورس و فرابورس و اکوسیستم بازار سرمایه ایجادشده به گونه‌ای است که از حیث بازار و ابزار کمبودی ندارد و فقط باید این ابزارها را بالقوه کنیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *