واسطه‌ها با قانون مالیات بر سوداگری کنار می‌روند

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مهمترین دغدغه تولیدکنندگان، تامین مالی است، دلیل به وجود آمدن این مشکل هم فعالیت سفته بازان، دلالان در بازار و گردش ناسالم مالی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه دستیابی به تاثیرات مثبت مالیات برسوداگری نیاز به شفاف سازی دارد، تصریح کرد: واسطه‌هایی که برای تامین مالی تولید کننده مشکل می‌سازند، خود به خود با اجرایی شدن این قانون کنارزده خواهند شد و تولید کننده نیز به منابع مالی مطمئن (بورس یا سیستم بانکی) دست پیدا می‌کند و هزینه‌های تولید هم از این طریق کم می‌شود.

نماینده مردم بانه و سقز در ادامه اظهار داشت: افرادی که با انگیزه فرصت و سوءاستفاده به بازار ورود پیدا کرده اند، پس از اشراف مالیاتی و شفافیتی که به وجود خواهد آمد، دیگر جایگاهی در بازار نخواهند داشت. نیت قانون مالیات بر سوداگری هم دقیقا همین موضوع است، واسطه از بین برود و رابطه‌های ناسالم، همراه با انگیزه دلالی و سفته بازی قطع شود. از طرف دیگر تامین سرمایه و افزایش نقدینگی تولید کننده که شرط اصلی تولید به حساب می‌آید، افزایش یابد.

رحیمی در ادامه افزود: قانون مالیات بر سوداگری قطعا مانعی برای التهاب بازار ارز خواهد بود و سبب می‌شود تا این بازار به ثبات برسد؛ وجود التهاب در بازار تولید کننده را در اخذ تصمیمات مهم با مشکل روبرو می‌کند و عوارض آن به کل کشور سرایت خواهد کرد. زمانی که این اطمینان برای تولید کننده به وجود آید که حداقل برای یک دوره شش ماهه بازار التهاب نخواهد داشت، دغدغه‌ای برای دستیابی به برنامه طراحی شده وجود نخواهد داشت و نتایج بهتری از تصمیمات بنگاه‌های اقتصادی کسب می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پول هر روز از یک بازار سر در می آورد. یک روز خودرو، یک روز سکه و روز بعد دلار. با این قانون انگیزه بیشتری برای تولید و سرمایه گذاری به وجود خواهد آمد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان خطاب به کسانی که سرمایه گذاری در چنین بازارهایی (طلا، ارز و …) را همچنان سودآور می‌دانند، گفت: مردم در بازارهایی که فاقد تخصص هستند یا فقط به حفظ ارزش سرمایه می‌اندیشند، وارد نشوند و منابع خود را بیشتر به سمت و سوی تولید و تولیدکننده سوق دهند. سرمایه گذاری در مسیر دلال بازی ممکن است سود موقت داشته باشد، اما در نهایت سوخت خواهد رفت. افرادی که تصور برد از دریافت ارز دولتی دارند، آگاه باشند که هم پرونده مالیاتی سنگینی برای خود درست می‌کنند و هم از دریافت یارانه محروم خواهند شد و در نهایت هم سود مورد نظر را به دست نخواهند آورد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *