راهکار افزایش اعتماد

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

آرمان ملی آنلاین – یکی از انتظارات مردم از مدیران، ارائه گزارش عملکرد از اقدامات انجام شده و بیان نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و چالش‌هایی است که برای اداره کشور با آن مواجه هستند و طبیعتا انعکاس آنچه انجام شد باید به گونه‌ای به زبان قابل فهم برای مردم باشد. نکته بعدی اینکه شفاف و مبتنی بر شواهد و واقعیت‌ها باشد. اگر مردم احساس کنند آنچه گزارش می‌شود با آنچه در واقعیت با آن مواجه هستند، منطبق هست، طبیعتا بر صداقت آن مدیران و مسئولان سازمان‌ها و کشور اعتماد بیشتری خواهند کرد و اگر غیر از این باشد، می‌تواند کاهش اعتماد را به دنبال داشته باشد. اما نکته‌ای که در این حوزه خیلی اهمیت دارد این است که اگر مشکلاتی وجود دارد، تحلیل درستی از وجود مشکلات ارائه شود و معمولا یکی از رویه‌هایی که برخی مدیران در سازمان‌های مختلف و سطوح مختلف دارند، در مدیران در ادوار مختلف اگر مطالعه کنید، وجود داشته؛ همانا حواله دادن مشکلات به ناکارآمدی‌های مدیران قبلی است. البته این را نفی نمی‌کنم که عملکرد مدیران گذشته می‌تواند عاملی باشد برای اینکه در حال حاضر مشکلاتی برای مدیران جدید ایجاد کرده باشد اما آنچه مهم است اینکه مدیران در دوران یکساله، دوساله، سه ساله یا چهارساله مسئولیت‌شان بر عملکردهای خودشان هم نیم نگاهی داشته باشند. مثالی می‌زنم: شاید در حوزه انتخاب برخی وزرا نقدهایی وجود داشت و دیدیم که بعضی‌ها کمتر از یکسال از این قطار پیاده شدند. اگر شایسته گزینی در دولت‌های مختلف مورد توجه جدی قرار می‌گرفت و اگر در دولت جدید هم این موضوع شایسته گزینی واقعا آنگونه که بر روی کاغذ آمد در عمل هم بدان توجه جدی‌تری شود طبیعتا می‌تواند اعتمادساز باشد. موضوع دیگری که می‌تواند اعتماد مردم به دولت‌ها را افزایش دهد، پاسخگویی است و فراهم کردن فضا وبستری برای پرسشگری توسط نخبگان، صاحبنظران، انجمن‌های تخصصی، سازمان‌های غیردولتی، پژوهشگران و حتی سیاستگذاران قبل. اینها می‌تواند کمک کند تا دولت سوالات را بشنود و از مطالبه‌گری توسط مردم و ذینفعان هر حوزه مطلع شود و خودش را هم در قبال آنچه به عنوان رئیس یک مسئول یا وزیر باید انجام دهد و وظایف قانونی‌اش، پاسخگو بداند. اینها برخی نکاتی است که می‌تواند روی اعتمادسازی کمک کند. از طرفی موضوع آمار و اطلاعاتی که مطرح می‌شود، هرقدر به واقعیت بیشتر نزدیک باشد، طبیعتا می‌تواند اعتماد مردم را به مسئولان افزایش دهد. گاهی مواقع برخی آمارها با نقد توسط مدیران قبلی مواجه می‌شود و اینها می‌تواند به نوعی اعتمادسازی را به دنبال داشته باشد. ما اگر به دنبال اعتمادسازی هستیم، آمارها باید مبتنی بر واقعیت باشد و کسانی که تحلیل می‌کنند و آمارها را در اختیار مسئول مربوطه قرار می‌دهند، نقش مهمی دارند. خیلی مواقع به واسطه اعتمادی که آن مقام ارشد به همکاران خودش دارد، همان مطالب را بیان می‌کند درحالی که ممکن است آن آمارها یا گزارش‌ها به هر دلیلی مبتنی بر واقعیت تهیه نشده باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *