ترافیک؛ مخل آرامش جسم و روان

ترافیک، واژه‌ای که با شنیدن آن ازدحام، دود، بوق، کلافگی و دیر رسیدن های همیشگی و یا حتی ‌های پشت خط مانده و عموما خاطرات نه چندان خوشایند در ذهن ما تداعی می‌شود.

پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی، زندگی در تهران سال‌هاست با ترافیک‌های طولانی و آزاردهنده گره خورده است و تقریبا هیچ راه حل امیدوارکننده‌ای برای آن پیدا نشده است. گرچه ذات کلانشهرها ترافیک و شلوغی را به دنبال دارد؛ اما با نگاهی به پایتخت‌های مهم دنیا و تجربیات آن‌ها در زمینه کاهش ترافیک نشان می‌دهد چندان هم ترافیک غیرقابل درمان نیست.

آبان سال گذشته بود که رهبر انقلاب هم به معضل ترافیک اشاره کردند و خواستار ارائه راه حل علمی از سوی مسئولان ذی‌ربط برای حل این معضل شدند. اما با گذشت چندین ماه هیچ اقدام اساسی و قابل قبولی انجام نشده است و هر روز ابعاد این معضل بزرگ بیشتر می‌شود.

در تابستان امسال به رغم تغییر ساعت کاری ادارات شاهد افزایش محسوس بار ترافیکی در خیابان‌های تهران بودیم که هر روز بیشتر از گذشته این جدی تر و چالش برانگیزتر می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با وجود غیرحضوری بودن مدارس و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در ۲ سال گذشته بار ترافیکی تهران افزایش قابل ملاحضه‌ای داشته است که با نزدیک شدن به مهر و گشایش مدارس و دانشگاه‌ها مشکلات ترافیکی بیشتر هم خواهد شد، به طوریکه عملا شاهد سیل خودرویی در خیابان‌های پایتخت خواهیم بود. همچنین کاهش دمای هوا با ورود به نیمسال دوم یکی دیگر از عواملی است که مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب خواهد کرد.

ترافیک تهران دیگر فقط معضل شلوغی و ازدحام خودرویی نیست. این معضل در نگاه کلان‌تر موضوع سلامتی جسمی و روانی ساکنان پایتخت را به صورت جدی تهدید می‌کند.  با توجه به آمارهایی که ارائه می‌شود تهران در طول یکسال روزهای محدودی از هوای پاک را به خود میبیند.

سال‌هاست زندگی در تهران به واسطه ترافیک وحشتناک دیگر کیفیت لازم را ندارد و باعث اتلاف وقت مردم ، افزایش مصرف سوخت و افزایش بیمارهای مختلف به دلیل وجود آلاینده‌های خطرناک در هوای تهران شده است. برای گذار از این مشکلات یک همت اساسی و یک تصمیم جدی نیاز است.

مشکلات ترافیک تهران را می‌توان در حد قابل قبولی حل کرد؛ البته اگر اراده‌ای برای اینکار باشد در ذیل به برخی از این راهکارها که در کشورهای دیگر به صورت موفقیت‌آمیزی مورد آزمایش قرار گرفته است؛ اشاره می‌شود:

  1. اخذ عوارض از رانندگان وسایل نقلیه شخصی
  2. ساخت بزرگراه‌ها و خیابان‌ها و افزایش ظرفیت تردد
  3. استفاده از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی
  4. الکترونیکی کردن کارهای اداری که نیاز به حضور فیزیکی ندارد
  5. آموزش و فرهنگ‌سازی در بین مردم در زمینه رعایت رفتارهای ترافیکی

امیر علی حاجی بابا
پژوهشگر حوزه حمل و نقل



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *