ترون و اتریوم چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش بازار، ترون یک ارز دیجیتال نسبتاً جدید است که در سال ۲۰۱۷، به میدان آمد تا امروز بزرگ‌ترین مشکلات بلاک‌چین‌هایی که از سازوکار اجماع اثبات کار (proof-of-work یا به اختصار PoW) استفاده می‌کردند یعنی مقیاس‌پذیری پایین و کارمزدهای بالا را برطرف سازد. البته این هدف اول ترون نبود؛ مقصود جاستین سان فراهم کردن فضایی برای ارتباط مستقیم سازندگان محتوا و مصرف‌کنندگان بود. به طوری که مصرف‌کنندگان هزینه محتوای مصرفی خود را مستقیماً به خود سازنده‌ آن و با استفاده از TRX پرداخت کنند. این پلتفرم غول‌های رسانه مانند آمازون و نتفلیکس را هدف قرار داده‌ بود و سازوکار آن با چشم‌انداز کنار گذاشته‌ شدن این واسطه‌ها طراحی شد.

ترون با راه‌اندازی شبکه (Protocol) خود با جهان اتمام حجت کرد و سپس با پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند، آغوش خود را به روی توسعه‌دهندگانی که دنبال جایگزینی مقایس‌پذیرتر و به‌صرفه‌تر برای توسعه برنامه‌های خود روی بلاک‌چین بودند، باز کرد.

شبکه ترون امروز یک جایگزین برای اتریوم نیست؛ بلکه بهشتی برین و مقصدی جذاب برای مغزهایی است که می‌خواهند از شبکه کُند و گران‌ قیمت اتریوم فرار کنند. از میان همه پروژه‌هایی که خود را قاتل اتریوم می‌نامند، ترون واقعاً یک هانیبال لکتر (Hannibal Lecter) است و دیری نپاید که اتریوم را تحت تأثیر قرار داد. اگر اتریوم در راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ بیش‌ از این تعلل کند ضربه سختی از ترون و پروژه‌های مشابه خواهد خورد.

البته نه تنها اتریوم، بلکه بیت‌کوین و شبکه‌های دیگری که از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کنند، حداقل از نظر مقایس‌پذیری و سرعت پردازش تراکنش‌ها حرفی در مقابل TRONIX با ادعای پردازش ۱۰۰۰۰ تراکنش بر ثانیه با کارمزد صفر، ندارند. زیرا  TRONIX از یک سیستم اثبات سهام استفاده می‌کند، به این معنی که نسبت به رقبایی مانند شبکه بیت کوین از انرژی بسیار کمتری استفاده می‌کند. معماری بلاکچین این ارز به شبکه‌اش این توانایی را می‌دهد که در هر زمان تراکنش‌های بسیار بیشتری را نسبت به سیستم‌های اثبات کار مانند بیت کوین که به شبکه عظیمی از استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال متکی هستند، انجام دهد.

اثبات سهام به زبان ساده

در دنیای ارزهای دیجیتال، اثبات سهام (proof-of-stake یا به اختصار Pos) یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌ها برای سازوکار اجماع اثبات کار است. بر خلاف بلاک‌چین‌های اثبات کار که برای حصول اطمینان از صحیح بودن تراکنش‌ها انرژی و هزینه زیادی مصرف می‌کنند، اثبات سهام به تجهیزات سخت‌افزاری، قدرت محاسباتی و مصرف برق نیازی ندارد. افرادی که در شبکه‌های اثبات کار به تایید تراکنش‌ها، تولید بلوک جدید و دریافت پاداش مشغول هستند، ماینر (Miner) نامیده می‌شوند و با سخت‌افزارهای خود اینکار را انجام می‌دهند. در حالی که در اثبات سهام این افراد انبارنده (Staker) نام دارند و به جای تجهیزات، با انباشت سرمایه خود و قفل کردن آن در شبکه، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

سرمایه‌ای که یک انبارنده در شبکه قفل می‌کند، توسط بلاک‌چین به‌عنوان وثیقه‌ای برای اثبات حسن نیت و اطمینان از عدم خراب‌کاری او نگه‌داری می‌شود. اگر عاملی بخواهد به تایید تراکنش‌ها بپردازد لازم است که سرمایه خود را در شبکه وثیقه‌گذاری کند؛ اگر خراب‌کاری کند سرمایه خود را از دست می‌دهد. زیرا شبکه دارایی او را مصادره خواهد کرد.

اثبات سهام واگذار شده

مکانیسم اثبات سهامی که ترون از آن استفاده می‌کند، اثبات سهام واگذار شده (deligated-proof-of-stake یا به اختصار dPoS) نام دارد. در این بلاک‌چین، تایید تراکنش‌ها توسط ۲۷ کاربر انجام می‌شود که به آن‌ها ابر نماینده (Super Representative یا به اختصار SR) گفته می‌شود. ابر نماینده‌ها با رای‌گیری انتخاب می‌شوند. هر کاربری که حداقل ۹۹۹۹ توکن TRX را در شبکه قفل کند، می‌تواند کاندیدای ابر نمایندگی باشد.

رای دهندگان نیازی ندارند که ۹۹۹۹ توکن را در شبکه قفل کنند. اما اگر می‌خواهند به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند باید به میزانی که حق رای می‌خواهند در شبکه وثیقه‌گذاری کنند. کاربر با هر TRX در شبکه قفل می‌کند، یک ترون پاور (Tron Power یا به اختصار TP) به دست می‌آورد و هر ترون پاور به او یک حق رای می‌دهد.

کاندیداهایی که آراء لازم را به دست می‌آورند، برای ۶ ساعت آینده ابر نماینده خواهند بود و بدین ترتیب وظیفه تایید تراکنش‌ها و تولید بلوک جدید را عهده‌دار خواهند بود. آنها به ازای هر بلوکی که موفق به تولید شوند، مقداری TRX به دست می‌آورند و پس از کسر حق‌العمل خود، توکن‌های باقی‌مانده را بین رای‌دهندگانی که او را انتخاب کرده‌اند تقسیم می‌کند. هر رای‌دهنده‌ای که ترون پاور بیشتری برای این ابر نماینده استفاده کرده باشد (رای بیشتری به او داده‌باشد) سهم بیشتری می‌برد. این سازوکار در سایت ترون اسکن اجرا می‌شود و برای حضور در آن، کیف پول ترون لینک (Tron Link) مورد نیاز کاربران خواهد بود.

ترون و اتریوم چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

آینده ترون

ترون با ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه، ۶۷ میلیون حساب کاربری و طبق آخرین گزارش‌ها ۲.۷۲ میلیارد تراکنش تا امروز، یکی از سریع‌ترین زنجیره‌های عمومی در حال رشد است. به صورت ساده اینطور می‌توان بیان کرد که قیمت ترون و خرید ترون رشد بسیار بالایی داشته است و این جذابیت به دلیل رشد در قیمت ترون و ارزشمند بودن خرید ترون است. این پروژه شرکای سرشناس زیادی از جمله سامسونگ دارد. این رمزارز قطعاً آینده‌ای دارد و آن آینده روشن است!

به طور کلی، سرمایه گذاری در شبکه ترون امیدوارکننده به نظر می‌رسد. در حالی که رشد قیمت TRX را نمی‌توان انفجاری نامید، اما حرکات مثبتی را می‌توان روی نمودار مشاهده کرد. بنابراین، می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت باشد. با این حال هنگام کار در بازار نوسانی ارزهای دیجیتال، بسیار مهم است که تحقیقات خود را روی کوین‌ها و توکن‌ها انجام دهید تا مشخص شود آیا این دارایی برای سبد شما مناسب است یا خیر. همچنین، این مقاله را به هیچ‌عنوان به دید یک سیگنال خرید یا مشاوره سرمایه‌گذاری نگاه نکنید و فقط آن را به عنوان راهنمایی در نظر بگیرید که شما را دعوت می‌کند تا یک ارز دیجیتال را تحت نظر بگیرید.

مهم‌ترین توصیه‌ای که برای شما داریم این است که اگر تا کنون در بازارهای مالی فعالیت نداشته‌ای و سرد و گرم بازار را نچشیده‌اید: یا حتی اگر مدتی فعالیت داشته‌اید اما به اصطلاح خاک بازار را نخورده‌اید، پیش از سرمایه‌گذاری حتماً مدتی را به آموزش و مطالعه اختصاص دهید. مباحث خودشناسی، روانشناسی معامله‌گر، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه از مهم‌ترین مباحثی است که باید به خوبی آن را آموخته باشید تا در بازاری مانند بازار ارزهای دیجیتال دوام آورید.

بهترین صرافی برای خرید ترون و فروش این ارز آینده دار

با توجه به تحریم کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی و احتمال بلوکه شدن دارایی‌، بهتر است که خرید ترون را با قیمت جهانی و پرداخت ریالی از معتبرترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی والکس انجام دهید.

برای این کار کافی‌ است مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. در صرافی ارز دیجیتال والکس یک حساب کاربری بسازید.
  2. مدارک خود را آپلود کنید و مراحل احراز هویت را طی کنید.
  3. از طریق حساب بانکی، کیف پول ریالی خود را شارژ کنید.
  4. به صفحه معاملات ارزهای دیجیتال بروید و سفارش خرید TRX در بهترین زمان قیمت ترون را ثبت کنید.

مزایای خرید و فروش ترون در والکس

  • امکان خرید ترون و فروش آن در تمامی روزهای هفته به صورت ۲۴ ساعته
  • امکان معامله ارز دیجیتال TRX به صورت ریالی و یا مبادله جفت ارز با تتر و بیت کوین
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته صرافی ارز دیجیتال والکس در ۷ روز هفته

منبع: بلاگ والکس



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *