صادرات دارو به روسیه، فرصتی برای رشد درآمد دارویی ها

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) این روزها اظهاراتی در مورد پتانسیل های شرکت های ایرانی برای صادرات دارو مطرح است. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، با خروج کشورهای غربی از روسیه، فرصت صادرات دارو برای ایران ایجاد شده که می تواند سالانه ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری ایجاد کند. گویا توافقاتی هم در خصوص صادرات برخی اقلام دارویی صورت گرفته است.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در این خصوص بیان کرد: صادرات دارو می تواند فرصتی برای شرکت های داروسازی باشد تا از ظرفیت های خالی صنعت بهره برده و ارزآوری ایجاد کنند. البته صادرات دارو با صادرات سایر کالاها تفاوت هایی دارد؛ چرا که برای صادرات دارو باید برخی استانداردها از جمله تاییدیه FDA آمریکا و EMA اروپا را داشت که به دلایل سیاسی، این تاییدیه ها را به داروهای ایرانی نمی دهند. بنابراین برای صادرات دارو باید با کشورهای مقصد، توافق دو جانبه کرد تا طبق ضوابطی، دو کشور داروهای یکدیگر را بپذیرند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم صادرات دارو به میزان محدودی انجام می شود و شاید نتوان انتظار داشت در میان مدت تحولی در حجم صادرات دارو ایجاد شود؛ اما می توان به بازار داروی روسیه ورود کرد. نماینده روسیه مراجعاتی هم داشته و هم در تاسیس واحدهای مواد موثره دارویی و هم واردات دارو از ایران تمایل به همکاری با ایران دارند.

این فعال صنعت دارو ادامه داد: علاوه بر آنکه در بعضی از اقلام دارویی بیش از نیاز بازار داخل تولید می کنیم، شاید حدود ۳۰ درصد از ظرفیت صنعت داروسازی هم مورد استفاده قرار نگرفته است. حدود ۷۲ درصد از مواد موثره دارویی(۴۱۲ قلم) را در حجمی بالاتر از نیاز بازار ایران در داخل کشور تولید می کنیم و محدودیتی برای صادرات نداریم. البته به علت عدم برنامه ریزی خوب، ممکن است برخی اقلام دارویی بیش از نیاز و برخی دیگر کمتر از نیاز تولید شود. ضمن اینکه بانک ها نیز همکاری خوبی برای تامین مالی با داروسازان نداشته اند و این موارد شاید در مقاطعی سبب کمبود برخی داروها شود؛ ولی صادرات دارو ارتباطی به مقوله کمبود دارو ندارد.

اختراعی در مورد تاثیر صادرات دارو بر سودآوری شرکت های دارویی گفت: داروهای جنرال در بازارهای جهانی قیمت تقریبا مشخصی دارند و داروسازان ما هم عمدتا داروهای جنرال تولید می کنند. با افزایش قیمت دارو در ماه های اخیر قیمت داروهای ما به قیمت های مرجع جهانی نزدیک تر شده؛ اما به هر حال هنوز هم می توان گفت قیمت دارو در ایران از قیمت های مرجع پایین تر است. بنابراین امکان صادرات دارو با قیمتی مناسب تر از قیمت های فروش داخلی وجود دارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *