موجودی انبار در صنایع بورسی کمتر شد| کاهش ۴ درصدی خریدهای اینترنتی در مهر

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: مریم خزاعی معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گزارشی از وضعیت شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی ارائه کرد. او در ابتدای گزارش خود به ترسیم روند تورم در جهان پرداخت و عنوان کرد: پس از مهار نسبی همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ به وسیله واکسیناسیون، تقاضا در جهان افزایش یافت اما عرضه متناسب با آن رشد نکرد. از طرفی جنگ روسیه با اوکراین نیز با افزایش قیمت‌ کالای اساسی و انرژی به این عدم تعادل دامن زد و موجب بالا رفتن تورم در کشورها مختلف شد.

او گفت: در حال حاضر از باب مقایسه، تورم کشورهای ترکیه و آرژانتین اکنون ۳۴ واحد درصد بالاتر از تورم ایران است در حالی که کشورهای عمان، عربستان سعودی، عراق و قطر تورم تک‌رقمی دارند که بسیار کمتر از تورم در اقتصاد ماست.

خزاعی افزود: روند افزایشی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مهر ماه ۱۴۰۱ استمرار داشته و حدود ۳ درصد در مقایسه با شهریور ماه همین سال افزایش یافته است. در عین حال، ‌ متوسط تورم ماهانه طی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۴.۴ درصد، بوده است. با فرض اعمال سناریوی استمرار تورم ماهانه ۱، ۲ و ۳ درصد طی ۵ ماهه پایانی سال ۱۴۰۱، تورم کل در پایان سال جاری برای هریک از موارد مزبور به ترتیب برابر با ۴۵.۸ درصد، ۴۷.۹ درصد و ۵۰ درصد برآورد می‌شود که از رقم ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اکتبر ۲۰۲۲ به مراتب بالاتر است.

خزاعی در ادامه با تحلیل شاخص تولید صنعتی گفت: در ماه مورد بررسی در کل صنایع بورسی، موجودی انبار در سطح صنایع کاهش یافته که با توجه به رشد مثبت شاخص کل تولید، نشان‌دهنده بالاتر بودن رشد فروش از رشد تولید و همچنین افزایش تقاضای موثر نسبت به تولیدات فعلی صنعتی است.

به گفته او، تغییر در موجودی انبار در مهر ۱۴۰۱ در صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، کانی‌های غیرفلزی و صنایع غذایی، مثبت بوده و در مقابل در گروه‌های صنایع خودرو و قطعات و صنایع دارویی، منفی است. در عین حال، استمرار رشد بیشتر شاخص تولید در صنایع بورسی با صادرات‌محوری شدید برای دومین ماه متوالی در مقایسه با صنایع بورسی با صادرات‌محوری کم ضمن رشد بالا از دیگر ویژگی‌های این صنایع در این ماه بوده است.

او همچنین با اشاره به وضعیت خرید اینترنتی در کشور توضیح داد: حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی در مهر ماه انجام گرفته که سهمی حدود ۳۱.۶ درصدی از کل تراکنش‌ها را دارد. خرید اینترنتی نسبت به ماه قبل افت ۴ درصدی را تجربه کرده و نسبت به مهر سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *