مقایسه بایننس و کوین بیس: کدام برای ایرانیان مناسب است؟

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش بازار، یکی از اولین گام‌ها برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، این است که یاد بگیریم دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین (BTC)، اتر (ETH) یا آلت‌کوین را از کجا خریداری کنیم. با وجود اینکه پلتفرم‌های زیادی برای این کار وجود دارند، اما بایننس و کوین‌بیس به‌عنوان پذیرفته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در سراسر جهان شناخته می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه بایننس و کوین بیس از ابعاد مختلف بپردازیم.

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام صرافی برای شما مناسب تر است باید دغدغه اصلی شما در هنگام سرمایه گذاری در این بازار باشد. به خصوص افراد مبتدی اگر تجربه خوبی نداشته باشند یا در طول خرید دسترسی ضعیفی را تجربه کنند، امکان دارد دلسرد شوند.

هر دو صرافی سال‌های زیادی است که فعالیت می‌کنند. کوین بیس در اوایل سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و بایننس در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. اما کدامیک بهتر است؟ کوین بیس یا بایننس؟ بیشتر مردم اعتقاد دارند که Coinbase برای استفاده پلتفرم ساده تری است. مقایسه بایننس و کوین بیس بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ آیا این منصفانه است که بگوییم یکی از این پلتفرم ها بایننس یا کوین بیس برای مبتدیان بهتر است؟

ما در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوالات و سوالات دیگری پاسخ دهیم. همچنین با مقایسه بایننس و کوین بیس، تفاوت های بین آنها را مشخص کنیم. همچنین راهکارهای مربوطه را در مورد اینکه کدام پلتفرم ارز دیجیتال برای شما بهتر است را ارائه می‌دهیم.

به علاوه، باتوجه به تحریم‌ها ایرانیان امکان احراز هویت مستقیم به عنوان فرد ایرانی در بایننس را ندارند. بدین منظور وین‌برد در کنار شماست تا امکان فعالیت در بزرگ ترین صرافی های کریپتو دنیا مثل بایننس و کوین بیس را برای شما فراهم آورد. برای خرید اکانت وریفای شده بایننس کلیک کنید.

تاریخچه صرافی های Coinbase و Binance

بایننس

Changpeng Zhao، مشهور به CZ، در سال ۲۰۱۷ بایننس را راه اندازی کرد. این فرد چینی-کانادایی، پیش از این به عنوان توسعه‌دهنده‌ روی ایجاد Blockchain.info و همچنین به‌عنوان مدیر ارشد فناوری در صرافی OkCoin، کار می‌کرد.

بایننس در حال حاضر بزرگترین صرافی جهان از نظر حجم معاملات روزانه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این صرافی در واقع رقیب سرسخت Coinbase از نظر حجم معاملات و هم از نظر مقدار سرمایه در بازار است. بایننس برای کاربران بیش از ۱۸۰ کشور در سراسر جهان در دسترس است، اما صاحبان این صرافی به دلیل قوانین قضایی سختگیرانه تر ایالات متحده مجبور شدند یک شرکت جداگانه به نام Binance.US را مخصوص کاربران ایالات متحده تاسیس کنند.

مقایسه بایننس و کوین بیس: کدام برای ایرانیان مناسب است؟

این صرافی با اقدامات نظارتی متعدد در کشورهای مختلف سراسر جهان مواجه شده است، که دلیل اصلی آن اتهامات مربوط به مسائل پولشویی است. این شرکت مجبور شد چندین بار جابجا شود تا سرانجام دفتر مرکزی آن در جزایر کیمن تاسیس و مستقر شد.

بایننس به عنوان صرافی که گاهی اوقات قبل از درخواست مجوز، اقدام به برخی از فعالیت های تجاری کرده شهرت پیدا کرده است. این مسئله باعث افزایش مشکلات نظارتی شده است. فعالیت بدون محدودیت های بیش از حد مطمئناً در طول زمان منجر به نوآوری سریع تر این صرافی نسبت به سایر پلتفرم ها شده است. اما این اقدام باعث حساسیت و بررسی دقیق تر نهاد های نظارتی شده است.

بایننس بلافاصله پس از راه اندازی، ارز دیجیتال خود را منتشر کرد. بایننس کوین (BNB) تا جایی رشد کرد که به یکی از پنج سکه برتر از نظر ارزش بازار تبدیل شد.

در سال ۲۰۲۰، این صرافی Binance Smart Chain (BSC) را راه‌اندازی کرد، یک شبکه بلاک چین که برای اجرای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز مبتنی بر قراردادهای هوشمند (DApps) ساخته شده است. این بلاک چین به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت میان زنجیره‌ای مدیریت کنند. Binance Smart Chain توسط Coinbase Cloud پشتیبانی می‌شود، که زیرساخت خواندن/نوشتن و مشارکت امن را برای BSC ارائه می‌دهد و به افراد امکان ایجاد زنجیره یا کمک به امنیت شبکه می‌دهد.

موفقیت بایننس توسط قابلیت هایی مانند استخراج بیت کوین، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سایر سرویس های مالی ارز دیجیتال، در طول سال‌ها تضمین شده است.

کوین بیس

کوین بیس نام خود را از حجم ورودی یک تراکنش تولیدی که تراکنش خروجی مادر ندارد گرفته است. به عبارت ساده تر، این تراکنش اولین تراکنش یک بلوک جدید است.

این شرکت که در ایالات متحده واقع شده است، اولین صرافی اصلی بیت کوین بود که توسط مهندس سابق Airbnb آرمسترانگ و تاجر سابق گلدمن ساکس، فرد اهرسام تاسیس شد.

بایننس یا کوین بیس

تاسیس آن بر می‌گردد به ژوئن ۲۰۱۲، سه سال پس از اینکه وایت پیپرِ بیت کوین در سراسر جهان شناخته شد. در ابتدا تنها ارز دیجیتالی که در این پلتفرم معامله می شد بیت کوین بود و اولین بار بود که بیت کوین از طریق مبادلات بانکی قابل خرید بود.

این صرافی در چند سال اول از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مانند Union Square Ventures و Andreessen Horowitz کمک مالی دریافت کرد.

صرافی کوین بیس دارای دو پلتفرم معاملاتی به نام های Coinbase و Coinbase Pro می‌باشد. Coinbase Pro از صرافی قبلی به اسم GDAX (Global Digital Asset Exchange) شکل گرفته است و هدف آن ایجاد یک پلتفرم برای معامله گران حرفه‌ای تر بوده است. پلتفرم ساده Coinbase برای سرمایه گذاران مبتدی که تنها نیاز به خرید یا تبدیل ارز دیجیتال دارند ایجاد شده است. البته می توان از آن برای پروزه های آموزشی مختلف نیز استفاده کرد.

در آوریل ۲۰۲۱، Coinbase Global اولین شرکت ارزهای دیجیتالی بود که از طریق یک فهرست مستقیم (سرمایه‌گذاری‌هایی که مستقیماً در اختیار مردم قرار داده می‌شوند و هیچ کارگزاری در آن ها دخالت نمی‌کنند) در بورس نزدک عرضه عمومی شد.

این پلتفرم در حال حاضر تقریباً ۷۳ میلیون کاربر تایید شده، ۱۰۰۰۰ موسسه و ۱۸۵۰۰۰ شریک اکوسیستم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد. همه آنها به Coinbase به عنوان یک پلتفرم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با سرعت و امنیت بالا و یک ابزار معامله عالی اطمینان دارند.

کوین بیس در درجه اول موفق شده است از لحاظ نظارتی در جایگاه درستی باقی بماند. با این حال، جامعه کریپتو به طور گسترده از آن به دلیل همکاری با IRS و سازمان های مشابه در سایر کشورها برای افشای اطلاعات شخصی کاربران جهت اهداف مالیاتی انتقاد کرده است.

مقایسه بایننس و کوین بیس: کدام یک را باید انتخاب کنید؟

هدف از مقایسه بایننس و کوین بیس اثبات بهتر بودن بایننس یا کوین بیس نیست بلکه باید بررسی کنیم که طبق اهداف سرمایه گذاری مردم، کدام یک از این دو صرافی برای افرادی که قصد استفاده از آنها را دارند مناسب تر هستند.

هر دو دارای مزایا و معایبی هستند، اما اگر بخواهیم این دو صرافی را به طور خلاصه تعریف کنیم، به افراد مبتدی پیشنهاد می‌شود از Coinbase به دلیل سادگی بیشتر آن استفاده کنند، اما Binance پلتفرم ارزان‌تری است و استفاده از آن به معامله‌گران حرفه ای پیشنهاد می‌شود. با این وجود، پیش از انتخاب پلتفرم مناسب خود برای شروع تجارت و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیزهای بیشتری را باید در نظر بگیرید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

مقایسه بایننس و کوین بیس از لحاظ کارمزد

ساختار کارمزد متفاوت، وجه تمایز قابل توجه بین این دو پلتفرم است. کارمزد یک صرافی ارز دیجیتال می تواند در انتخاب یک معامله گر یا سرمایه گذار نقش تعیین کننده داشته باشد، به ویژه زمانی که هزینه های واریز و برداشت از صندوق را در نظر می گیریم.

بایننس توکن BNB خود را دارد و به همین دلیل می‌تواند کارمزدهای کمتری نسبت به Coinbase ارائه دهد.

Binance

انجام مبادلات بانکی ارزهای فیات موجود، در این صرافی رایگان است. با این حال، اگر کابران قصد داشته باشند ارزهای دیجیتال خود را با کارت اعتباری در Binance.US خریداری کنند باید ۴.۵٪ کارمزد پرداخت کنند و برای خرید ارزهای دیجیتال در صرافی اصلی باید ۱.۸٪ کارمزد باید پرداخت کنند.

واریز برای همه ارزهای دیجیتال رایگان می‌باشد اما برداشت به شبکه بلاک چین بستگی دارد و ممکن است متفاوت باشد. این تفاوت شاید به دلایلی مانند تراکم شبکه یا نوسان اتفاق بیافتد. هنگام معاملات با استفاده از BNB به کاربران ۲۵٪ تخفیف تعلق می‌گیرد. کارمزد معاملاتی استاندارد سازنده و گیرنده ۰.۱٪ است که در صورت افزایش حجم معاملات به ۰.۰۲٪ کاهش می یابد.

Coinbase Pro

مقایسه بایننس و کوین بیس: کدام برای ایرانیان مناسب است؟

مبادلات بانکی در Coinbase Pro هم کاملا رایگان می‌باشد. کسانی که کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار در ماه معامله می کنند، ۰.۵٪ کارمزد سازنده و گیرنده پرداخت می‌کنند. اگر حجم معاملات بسیار زیاد باشد یا به اندازه معاملات بزرگ و در سطح «whale» باشد، یعنی در حدود میلیون‌ها دلار، این میزان کاهش می‌یابد و به حدود ۰.۱ درصد می‌رسد.

برداشت و تبدیل کریپتو به پول نقد، علاوه بر کارمزد های استاندارد شبکه ۱٪ کارمزد دارد. پردازش تراکنش توسط شبکه بلاک چین در شبکه شامل کارمزد می‌شود.

برای خرید با کارت اعتباری ۳.۹۹٪ ، برای خریدهای کیف پول یا حساب بانکی کوین بیس ۱.۴۹٪ کارمزد اعمال می شود و کارمزد حواله های ارزی ۱۰ دلار برای واریز و ۲۵ دلار برای برداشت است.

به طور خلاصه، بایننس کارمزدهای بسیار کمتری را برای هر تراکنش ارائه می دهد. همچنین ساختار کارمزد آن به نحوی است که سرمایه گذاران با حجم معاملاتی بالا را تشویق به استفاده از آن می کند.

مقایسه بایننس و کوین از لحاظ قابلیت ها

به طور کلی، با استفاده از کوین بیس شما می‌توانید بدون هیچ قابلیت پیشرفته‌ای، ارزهای دیجیتال را بخرید و بفروشید. از طرف دیگر بایننس، مجموعه‌ای غنی از ابزارهای مختلف را برای یک تجربه معاملاتی بهتر فراهم کرده است.

ویژگی های منحصر به فرد Binance

پیشنهادات: Binance Dex دسترسی به پیشنهادات برتر DApp در DeFi (مانند خدمات وام، درآمد، بیمه و خدمات جانبی) را ارائه می‌دهد. همچنین NFT، راه‌حل‌های پل بلاکچین، ابزار ساخت BSC، معامله و امکان خرید هر ارز دیجیتالی با استفاده از سیستم پرداخت MoonPay را فراهم می‌کند.

بایننس یا کوین بیس

پاداش کاربر: بایننس برای تشویق کاربران به مشارکت در پلتفرم خود، اغلب برای کاربران علاقه مند به پاداش در مرکز جوایز بایننس، هدایا و رقابت هایی را در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، بایننس به طور مرتب مقادیر بسیار کم رمز ارز را به لیست ارزهای دیجیتال آنها اضافه می‌کند.

آکادمی بایننس: این صرافی آموزش رایگان دوره جامع ارزهای دیجیتال، مناسب برای معامله گران مبتدی و حرفه‌ای همراه با آموزش معامله، استخراج، NFT، متاورس و بسیاری موارد دیگر را ارائه می دهد.

انواع مختلفی از گزینه های معاملاتی: بایننس ابزارهای معاملاتی بسیاری از جمله نمودارهای پیشرفته با صدها نشانگر همپوشانی که از طریق نمودارهای TradingView به وجود آمده‌اند را به کاربران ارائه می‌دهد.

کلیدهای API: بایننس این امکان را به اپلیکیشن های شخص ثالث می‌دهد که به کلیدهای API دسترسی داشته باشند و از این طریق با بایننس ترکیب شوند.

ویژگی های منحصر به فرد Coinbase

یادگیری و کسب درآمد: کاربران می‌توانند با تماشای ویدیوهای آموزشی در مورد تحلیل‌های ارز دیجیتال، پاداشی به اندازه مقدار کمی از ارز دیجیتالی که در حال بررسی آن هستند کسب کنند.

Newsfeed: کاربران می‌توانند با استفاده از سرویس خبرفید داخلی در کوین‌بیس روزانه از اخبار، روندها و تحولات ارزهای دیجیتال فعلی در بازار ارزهای دیجیتال با خبر شوند.

هشدارهای قیمت: کاربران کوین ‌بیس می‌توانند اعلان‌های لحظه ای موبایل را برای مشاهده به‌روزرسانی‌ها یا تغییرات قیمت ارز دیجیتال خود از طریق فهرست پیگیری ارائه شده دریافت کنند.

مقایسه بایننس و کوین بیس از لحاظ کیف پول

ما به کاربران مبتدی و حرفه ای توصیه نمی‌کنیم که دارایی های رمزنگاری شده خود را در صرافی ها رها کنند. زیرا سیستم هایی که یک سرور دارند نسبت به هک شدن ضعیف تر از پلتفرم های با چند سرور هستند.

انواع مختلفی از کیف پول های ارز دیجیتال وجود دارند و بسیاری از آنها کیف پول های داغ هستند که برخلاف کیف پول های سرد یا ذخیره سازی، هنگام اتصال به اینترنت کار می کنند. کیف پول هایی که برای عملکرد به اینترنت وابسته هستند در برابر هک شدن ضعیف تر هستند و افراد باید از دارایی های خود به بهترین نحو محافظت کنند.

علاوه بر این، کیف پول‌های صرافی های ارز دیجیتال امانی یا حضانتی هستند، به این معنی که صرافی‌ها حضانت دارایی‌های مشتریان خود را در اختیار دارند. این ویژگی ممکن است در صورت ورشکستگی یا بسته شدن ناگهانی صرافی به دلایل مختلف، خطرناک باشد، مانند اتفاقی که در گذشته برای صرافی کانادایی Quadriga افتاد.

با کیف پول‌های امانی، کاربران هرگز کنترل کاملی بر دارایی‌های رمزنگاری خود ندارند زیرا صرافی به عنوان یک بانک عمل می‌کند. بنابراین، مالکان، کلید خصوصی برای ادعای مالکیت کامل را در اختیار ندارند.

از سوی دیگر، انتقال دارایی ها به خارج از کیف پول امانی به این معنی است که مالکان باید مسئولیت کامل سرمایه گذاری خود را بر عهده بگیرند و در صورت از دست دادن کلیدهای خصوصی، ممکن است دسترسی به وجوه خود را نیز از دست بدهند.

کوین بیس یا بایننس هر دو دارای اپلیکیشن ها و نسخه های وب کیف پول ارز دیجیتال مستقل هستند. بایننس کیف پول Trust را در سال ۲۰۱۸ خرید و حالا به عنوان کیف پول این پلتفرم شناخته می‌شود. این کیف پول بیش از ۵۳ بلاک چین و بیش از ۱ میلیون دارایی دیجیتال از جمله DApps و NFT ها را پشتیبانی می کند.

کوین بیس یا بایننس

Trust Wallet بالغ بر پنج میلیون استفاده کننده دارد. این کیف پول دارایی ها را با یک پین، دسترسی بیومتریک، کلید رمزگذاری شده و همچنین عبارت بازیابی ۱۲ کلمه ای ایمن می کند. همچنین امکان کسب سود از ارزهای دیجیتال ذخیره شده و سکه های سرمایه گذاری شده را به کاربران می دهد و با دادن حق رای و امکان کسب درآمد به دارندگان ارز، قدرت تصمیم گیری در شبکه را به آنها می دهد.

کوین بیس یا بایننس

کیف پول کوین بیس به کاربران این امکان را می دهد که بیش از ۴۰۰۰ دارایی رمزنگاری شده، از جمله ارزهای دیجیتال، NFT و DApps را در یک محل ذخیره کنند. دارای نسخه وب و موبایل است و از دارایی‌های دیجیتال با امنیت بالا در صنعت محافظت می‌کند.

مقایسه بایننس و کوین بیس

این کیف پول دارایی ها را با رمز عبور و کنترل های دسترسی بیومتریک ایمن می کند. همچنین با یک عبارت بازیابی رمزگذاری شده ۱۲ کلمه ای که امکان دسترسی به کیف پول را فراهم می کند، محافظت بیشتری را فراهم می کند.

کیف پول کوین بیس مانند پلتفرم معاملاتی استاندارد خود، رابط کاربری بهتر و آسان تری برای استفاده دارد. در حالی که کیف پول Binance Trust پیچیده تر است اما کارمزد کمتری را ارائه می دهد.

مقایسه بایننس و کوین بیس از لحاظ امنیت

دنیای ارزهای دیجیتال توانسته است از پس مسائل امنیتی که در گذشته باعث آزار کاربران می‌شد بربیاید. با این حال، هک‌های امنیتی متعددی که در طول سال‌ها رخ داده‌اند، صرافی‌ها را تشویق کرده‌اند تا ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تری را ارائه دهند. این ویژگی ها امروزه باعث افزایش قابلیت اطمینان شده‌اند.

با این وجود هنوز هم به کاربران توصیه نمی‌شود دارایی های خود را به طور کامل در صرافی ها رها کنند و باید از خطرات احتمالی این اقدام آگاه باشند. کوین بیس با توجه به اینکه از زمان آغاز به کار هرگز مورد حملات جدی قرار نگرفته است، صرافی امن تری به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر بایننس در سال ۲۰۱۹، با یک هک بزرگ رو به رو شد و حدود ۷۰۰۰ بیت کوین از این صرافی به سرقت رفت. بایننس پس از آن اتفاق دردناک، اقدامات سختگیرانه ای را برای افزایش تمام استانداردهای امنیتی انجام داده است.

Binance و Coinbase ویژگی های امنیتی قوی را برای محافظت از دارایی های دیجیتالی کاربران ارائه می دهند. با این حال، Coinbase در مورد اقدامات خود برای ایمن نگه داشتن وجوه مشتریان شفاف تر است. در ادامه تعدادی از گزینه های امنیتی موجود در هر پلتفرم را ذکر خواهیم کرد.

قابلیت های امنیتی Binance

مقایسه بایننس و کوین بیس

بایننس ابزارهای حفاظتی زیادی را در رابطه با قابلیت های امنیتی برای مشتریان خود ارائه می دهد. اما، گاهی اوقات شفافیت کامل در جزئیات آنها وجود ندارد. به عنوان مثال، این پلتفرم ادعا می‌کند که بخش اعظم وجوه و دارایی‌های کاربر به طور ایمن در تجهیزات امانی سرد آفلاین ذخیره می‌شوند. با این وجود، میزان دقیق چنین وجوه تضمین شده ای را فاش نمی کند.

بایننس از پروتکل‌های ورود سختگیرانه، از جمله احراز هویت دو مرحله‌ای، بر اساس پیامک، اپلیکیشن Google authenticator، سخت‌افزار یا روش‌های ایمیل پشتیبانی می‌کند. این صرافی کنترل دسترسی پیشرفته را با ویژگی‌های امنیتی انتخابی مانند IP، وایت لیست آدرس کیف پول، کنترل دسترسی API و مدیریت دستگاه ارائه می‌کند.

مقایسه بایننس و کوین بیس: کدام برای ایرانیان مناسب است؟

وایت لیست کردن آدرس‌های کریپتو، یک ویژگی رایج در میان صرافی‌ها است. این قابلیت، دسترسی به آدرس‌هایی که می‌توانند ارز دیجیتال کاربر را برداشت کنند، محدود می‌کند. مشتریان آنها را در دفترچه آدرس خود ذخیره می‌کنند و از دسترسی سایر آدرس‌ها به وجوه خود جلوگیری می‌کنند.

بایننس از ایمیل‌های اضطراری، اعلان‌ها و هشدارهای امنیتی در صورت شناسایی فعالیت های مشکوک استفاده می‌کند. سیستم مدیریت ریسک مبادله، هرگونه برداشت، بازنشانی رمز عبور، احراز هویت دو مرحله ای و تغییر آدرس ایمیل را تجزیه و تحلیل می کند. فعالیت غیر معمول باعث می شود برداشت ها برای حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت به نفع کاربر معلق بمانند.

قابلیت تایید پیشرفته مستلزم آن است که برای باز کردن قفلِ ویژگی‌های بیشتر مانند دسترسی به امکان واریز و برداشت بزرگ‌تر، یک کارت شناسایی عکس‌دار و یک عکس از مشتری ارائه شود.

ویژگی های امنیتی Coinbase

طبق ادعای کوین‌بیس این صرافی ۹۸ درصد از دارایی‌های کاربران را در تجهیزات حفاظتی سرد آفلاین نگهداری می‌کند و تنها صرافی محسوب می‌شود که سپرده‌های ارزی کاربران را تا سقف ۲۵۰ هزار دلار از طریق FDIC (شرکت بیمه سپرده‌های فدرال) بیمه می‌کند. Coinbase احراز هویت دو مرحله ای را از طریق پیامک یا برنامه Google Authenticator ارائه می دهد.

جهت تهیه ایپی ثابت مناسب ترید در صرافی های ارز دیجیتال خارجی وین‌برد می‌تواند کمک شایانی به شما کند. فقط کافیست به سایت وین‌برد مراجعه کرده و با کارشناسان آن ارتباط بگیرید.

کوین بیس یا بایننس: کدام برای ایرانیان مناسب است؟

بایننس به دلیل ماهیت غیر امریکایی و غیر اروپایی خود قوانین سختگیرانه کمتری دارد. صرافی کوین‌بیس یک صرافی امریکایی است که به طور مستقیم زیرنظر قوانین ایالات متحده فعالیت می‌کند. هر دو صرافی بایننس و کوین‌بیس ۲ صرافی برتر با حجم معاملاتی بالا و قابلیت‌های بی‌نظیر هستند. به طور کلی بایننس می‌تواند گزینه‌ مناسب‌تری جهت فعالیت در بازار کریپتوکارنسی باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *