بازار سرمایه، محل اصلی تامین مالی کارآفرینان در کشورهای پیشرفته

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از  پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، علیرضا کلاهی، به مصایب و مشکلات تامین مالی بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهودی و علمی اقتصاد ایران مساله مربوط به ناکارآمدی برخی از ابزارهای مالی و نهادهای مالی حاضر در کشور است.
وی اظهار داشت: طبق گزارش مجامع جهانی، ایران نتوانست امتیاز چندان چشمگیری را در این حوزه از آن خود کند.
کلاهی با اعلام این که اصولا تامین مالی بنگاه‌های تولیدی در ایران از طریق سیستم بانکی رخ داده است، افزود: سیستم بانکی با مشکلاتی مانند بنگاه‌داری بانک‌ها، وام‌های دستوری و فساد دست و پنجه نرم می‌کند که این موضوع به عنوان یکی از مسایل کلیدی تامین مالی در این بازار تلقی می‌شود.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر فساد اقتصادی رخ داده در بازار پول به سنا، گفت: برخی از فعالیت‌های انجام شده در بازار پول به عنوان ترمز رشد اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

بازار سرمایه، محل اصلی تامین مالی کارآفرینان
وی با اعلام این که بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته، به محل اصلی تامین مالی کارآفرینان تبدیل شده است، اظهار داشت: اگر این اتفاق در ایران رخ دهد و بازار سرمایه بتواند سرمایه‌های خرد را بدون دخالت و براساس خرد جمعی به سمت مولد هدایت کند به طور حتم شاهد رشد تولید و توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود.
کلاهی خاطرنشان کرد: با توجه به مزایایی که بورس می‌تواند برای بنگاه‌های تولیدی با خود به همراه داشته باشد اما یکی از دلایلی که باعث شده تا کارآفرینان به دنبال تامین نقدینگی از بورس نباشند عدم دریافت بازدهی مناسب از سهام عرضه شده در بازار است.

ورود عمده سرمایه‌های خصوصی کشور به بازار مسکن
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به ورود عمده سرمایه خصوصی حاضر در کشور به حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: قفل شدن سرمایه‌ها در بازار مسکن سبب حباب قیمتی در این بازار شده که همین امر منجر به ایجاد آثار منفی اجتماعی و اقتصادی در کشور شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به معضلات موجود در بازار مسکن و نیز وجود حباب منفی در شاخص‌های این بازار اما سرمایه ها به سمت بازار مسکن می‌روند، گفت: ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که نسبت قیمت به اجاره در بازار مسکن به عدد حدود ۵۰ رسیده است.
کلاهی اظهار داشت: سهام‌ شرکت‌های صادراتی که متاثر از قیمت‌گذاری دستوری نیستند، تحت تاثیر تورم و قیمت ارز در حال افزایش است بنابراین بازار سهام در شرایط تورمی می‌تواند بازاری جذاب‌ برای سرمایه‌گذاری باشد.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با سنا، تاکید کرد: با توجه به وجود موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس ایران اما عدم اطمینان سهامداران به بورس از جمله عواملی است که باعث شده تا بازار سهام نتواند به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.

علت نوسانات ایجاد شده در بازار سهام
وی به علت نوسانات ایجاد شده در بازار سهام و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به این بازار تاکید کرد و گفت: ارزیابی این اتفاق را باید از چند بخش مورد بررسی قرار داد، در ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که برعکس همه جای دنیا افراد به صورت مستقیم برای سرمایه‌گذاری وارد بورس شده‌اند، در حالی که بهتر است سهامداران به منظور کاهش ضرر و زیان احتمالی از طریق صندوق‌ها به این بازار ورود کنند و از ورود مستقیم در این بازار جلوگیری کنند.
کلاهی ادامه داد: افرادی که به صورت شخصی وارد سرمایه‌گذاری در بورس می‌شوند از قدرت چندانی برای رصد و تحلیل دقیق بازار برخوردار نیستند که همین امر زمینه‌ساز نوسانات شدید بازار و تحمیل ضرر به سهامداران شده است.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در بازار سهام مشکلی به نام سیگنال فروشی و پروژه‌ای کردن سهام وجود دارد که همین امر باعث شد تا افرادی که از آگاهی چندانی در خصوص سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار نیستند سرمایه خود را در این بازار از دست بدهند.
وی اظهار داشت: اگر این افراد از طریق این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کردند ضرر و زیان چندانی را متحمل نمی‌شدند.

بازدهی مناسب صندوق‌های سرمایه‌گذاری
کلاهی با اعلام این که با وجود نوسانات ایجاد شده در بورس اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازده مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دادند، به سنا، گفت: در ابتدا باید اقدامی انجام شود تا سهامداران خرد را به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها هدایت کنیم.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران معتقد است که باید با نظارت دقیق مانع از پروژه‌ای کردن سهام در بازار شد تا دیگر شاهد نوسان شدید معاملات بازار نباشیم.

تلاش برای بازگشت اعتماد به سهامداران
وی با تاکید بر این که باید کمک کرد تا زمینه بازگشت اعتماد به سهامداران فراهم شود، به سنا، گفت: باید تصمیماتی اتخاذ شود تا وجوه نقدینگی به جای ورود به بازار دلار و مسکن وارد بازار سهام شود.
کلاهی در پایان گفت: اگر اقدامی صورت بگیرد تا مسیر تامین منابع مالی از بورس روان‌تر شود، به طور حتم شاهد منافع آن برای اقتصاد کشور خواهیم بود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *