عملکرد شفاف صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمد حسین عسگری، کارشناس بازار سرمایه طی مصاحبه ای با اشاره به اخذ مجوز و شروع به فعالیت نخستین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه کشور اعلام داشت: این صندوق‌ها از سوی کارفرما و به منظور حفظ و مدیریت سرمایۀ کارفرما و کارمندان یک بنگاه اقتصادی تأسیس می‌شوند و هدف اصلی آنها افزایش دارایی و ایجاد منافع برای دوران بازنشستگی اعضای صندوق است.
این تحلیلگر بازارهای مالی افزود: با توجه به دستورالعمل‌های مصوب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال حاضر سرمایه این صندوق‌ها حداقل باید ۵۰۰۰ میلیارد ریال بوده و تعداد سرمایه‌گذاران آن نیز حداقل ۵۰۰ شخص حقیقی باشند. این صندوق‌ها از نوع صدور و ابطالی بوده و نوع آنها شامل صندوق‌های “سهامی” یا در “سهام با ویژگی شاخصی” یا “صندوق در صندوق” است. همچنین در هر صندوق یک یا چند کارفرما می‌توانند مشارکت داشته باشند.
عسگری با اشاره به اینکه ارزش مبنای واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها، ۱۰،۰۰۰ ریال است، عنوان کرد: واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها سه نوع هستند. نوع اول، واحدهایی است که طبق اعلام کارفرما، به نام کارفرما و با پرداخت معادل یا درصدی از مبلغ صدور واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع دوم صادر می‌شود.
وی ادامه داد: نوع دوم، واحدهایی است که طبق اعلام کارفرما به نام نیروی کار صادر می‌شود و نوع سوم واحدهایی هستند که سایر سرمایه‌گذاران، وفق رویۀ پذیره‌نویسی صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، با رعایت مقررات مندرج در اساسنامه و امیدنامه صندوق، در زمان پذیره‌نویسی و یا در زمان فعالیت صندوق می‌توانند اقدام به خرید آن کنند. حداکثر واحدهای قابل صدور نوع سوم نیز، ۲۰% حداکثر تعداد واحدهای این صندوق‌ها است.

تضمین مطلوب آتیه کارکنان
عسگری، فعالیت این صندوق‌ها را دارای مزایای متعددی از دید کارفرما، کارمندان و بازار سرمایه دانست و تاکید کرد: بدون شک، نگهداشت نیروی انسانی کارآمد و باانگیزه یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت هر بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود. قطعا یکی از دغدغه‌های اصلی کارکنان یک بنگاه اقتصادی، مباحث مربوط به آتیه آنها در دوران بازنشستگی و از کار افتادگی است. لذا، کارفرماهای معتبر، با اخذ تدابیر لازم و تاسیس و مدیریت صحیح این صندوق‌ها می‌توانند علاوه بر تضمین مطلوب آتیه کارکنان، مزیت رقابتی در جذب، نگهداشت و افزایش انگیزه نیروی انسانی در مقایسه با سایر رقبا به نمایش بگذارند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، با توجه به الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار در رعایت حد نصاب‌های سرمایه‌گذاری در کلاس دارایی‌های مختلف و نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت و عملکرد این صندوق ها، دغدغه کارمندان در خصوص سوء مدیریت و سرمایه‌گذاری نامطلوب مدیران این صندوق‌ها تا حدود زیادی از بین می‌رود.

عملکرد شفاف صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی
وی افزود: همچنین با توجه به عملکرد غیر شفاف و مبهم صندوق‌های بازنشستگی سنتّی در کشور، که در مواردی موجب از بین رفتن سرمایه بسیاری از بازنشستگان و مستمری بگیران شده است، نقطه قوت این صندوق‌ها، عملکرد شفاف صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در انجام معاملات و خرید و فروش دارایی‌های این صندوق‌ها است، به گونه‌ای که عملکرد و کارنامه سرمایه‌گذاری مدیران این صندوق‌ها از طریق سایت این صندوق‌ها به سهولت و سرعت در معرض دید و قضاوت دارندگان این واحدها قرار می‌گیرد و مدیران این صندوق‌ها باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند.
عسگری تصریح کرد: موضوع مهم دیگر از دید دارندگان این واحدها، تمرکز سرمایه‌گذاری از سوی این صندوق‌ها در بازار سهام است. این مهم هم ناشی از ماهیت این صندوق‌ها و افق سرمایه‌گذاری بلند مدت مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری بازنشستگی تکمیلی است. نگاهی به بازدهی بازارهای دارایی در کشور حاکی از آن است که در افق بلندمدت، بازدهی بازار سهام همواره با اختلاف قابل توجهی برتر از بازدهی سایر بازارها از جمله بازار مسکن، طلا، ارز و سپرده های بانکی بوده است. لذا از این حیث، دارندگان واحدهای این صندوق‌ها در بلند مدت مطمئن خواهند بود که بازدهی بیشتری در مقایسه با سرمایه گذاری در سایر بازارها کسب خواهند کرد.

عمق بخشی واقعی بازار سرمایه و تزریق مستمر و پایدار پول
به گفته این کارشناس؛ از دید کلان و در سطح بازار سرمایه نیز فعالیت این صندوق‌ها به معنای تزریق بلندمدت و پایدار منابع مالی جهت رونق بازار سرمایه و تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های سودآور در بازار اولیه است. با توجه به اینکه ورودی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی، ناشی از پرداخت‌های مستمر ماهانه کارفرمایان و کارمندان و در واقع منابع پایدار و قابل برنامه ریزی است، توسعه فعالیت این صندوق‌ها به معنای عمق بخشی واقعی بازار سرمایه کشور و تزریق مستمر و پایدار پول در بازار سهام است که این خود به معنای افزایش رونق معاملات در بازار سرمایه کشور است.
عسگری با بیان اینکه دولت با ایجاد مزیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی همچنین تسهیل شرایط صدور مجوز و فعالیت این صندوق‌ها می‌تواند موجب توسعه عملکرد این صندوق‌ها شود، ابراز امیدواری کرد، در سالهای آینده شاهد استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران، کارفرمایان بخش خصوصی و حتی شرکت‌های دولتی برای استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی باشیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *