تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران ناشران، گامی در راستای شایسته‌سالاری

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران ناشران، گامی در راستای شایسته‌سالاری
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، علی سامانی فردضمن تاکید بر اهمیت تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران ناشران بورسی بیان کرد: طبق قانون تجارت و همچنین دستورالعمل حاکمیت شرکتی، هیات مدیره شرکت‌های بورسی منتخب سهامداران بوده و سهامداران حق دارند هیات مدیره شرکت را انتخاب کنند و هر دخالتی در این پروسه، ناقض حق حاکمیت شرکتی است.
وی افزود: عضویت در هیات مدیره شرکت‌های بورسی، گاه ممکن است رانتی برای اعضای هیات مدیره ایجاد کرده یا زمینه‌ساز فساد و تخلفی در شرکت شود. از این رو حتماً باید معیار و محکی برای تعیین اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در نظر گرفته شود که بهترین اقدام در این راستا، تعیین حداقل‌هایی برای عضویت در هیات مدیره شرکت‌های بورسی و نظارت سازمان بورس بر رعایت این حداقل‌ها است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: این حداقل‌ها باید شامل سطح توانمندی‌ها، مهارت، دانش و تجربه اشخاص باشد و با توجه به این مهم، تهیه دستورالعملی به منظور مشخص کردن الزاماتی برای عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها و نظارت و سخت‌گیری بر اجرای این دستورالعمل، حق سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان متولی حمایت از حقوق و منافع سهامداران است و در چهارچوب این دستورالعمل، حق انتخاب اعضای هیات مدیره باید به سهامداران سپرده شود و مداخله‌ای در آن صورت نگیرد.

دخالت‌های بیرونی
سامانی‌فرد با اشاره به مشکلات ناشی از دخالت‌های بیرونی در انتخاب اعضای هیات مدیره بعضی شرکت‌های بورسی، گفت: یکی از چالش‌های بازار سرمایه این‌است که در بعضی از شرکت‌ها علی الخصوص شرکت‌هایی که دولت، سهام‌دار بخش عمده آنها است، مداخله‌هایی در انتخاب اعضای هیات مدیره صورت می‌گیرد و در این انتخاب، صرفه و صلاح سهامداران خرد رعایت نمی‌شوند. بنابراین، نه فقط نفس کار تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران ناشران و تهیه دستورالعملی برای آن، الزامی است، بلکه ضرورت دارد سخت‌گیری و نظارت بیشتری در انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌هایی که سهامدار دولتی دارند و اتفاقا شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه نیز هستند، صورت بگیرد. همچنین نباید فراموش کرد که صرفاً تجربه و تخصص و حسن شهرت یک فرد در یک حوزه (مثلا سیاسی یا نظامی)، به معنای دارا بودن صلاحیت حرفه‌ای وی برای عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها و صنایع بورسی نیست. چه بسا فردی که به لحاظ تجربه، توانمندی، دانش و تخصص در حوزه سیاسی مدیر خوبی باشد، اما از عهده مدیریت یک بنگاه اقتصادی بر نیاید.

ارائه طرح و برنامه
وی اضافه کرد: اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌های بورسی نه فقط باید صلاحیت حرفه‌ای برای عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها را داشته باشند، بلکه باید طرح و برنامه‌ای برای اداره آن بنگاه اقتصادی هم ارائه کنند و با گذشت مدتی، مثلاً یک دوره یک ساله، بتوان عملکرد آنان را در این دوره مورد بررسی قرار داد و مجدداً فرایند تایید صلاحیت را انجام داد.
سامانی فرد با اشاره به اهمیت «شایسته‌سالاری» اظهار کرد: باید زیر ساختی طراحی کرد که برای مدیریت هر مجموعه‌ای، قالبی از دانش، مهارت، تجربه و تخصص در نظر گفته شود و مدیری که انتخاب می‌شود با آن قالب سازگار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به تاثیر صلاحیت حرفه‌ای مدیران بر بازدهی بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: باید پذیرفت که اقتصاد، علم است و مدیران بنگاه‌های اقتصادی باید دانش و مهارت و تجربه کافی برای اداره یک بنگاه اقتصادی را داشته باشند. بررسی تجربه مدیران، شرکت‌های معتبر خارجی هم نشان می‌دهد یک مدیر قبل از انتصاب پست مدیریت، تجربه سال‌ها فعالیت در آن حوزه را داشته و سکان مدیریت یک بنگاه اقتصادی بزرگ را در سایه کسب سال‌ها تجربه و مهارت به دست گرفته است. اگر شخصی سواد اقتصادی و تجربه مدیریت یک بنگاه اقتصادی را داشته باشد، می‌تواند آن بنگاه را به نحوی مدیریت کند که سهامداران هم منافع لازم را کسب کنند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *