کاهش ۸.۹ درصدی تعداد شرکت‌های بورسی در دنیا

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از  پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، بر پایه تازه‌ترین گزارش فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) مجموع تعداد شرکت‌های حاضر در بورس‌های سه منطقه اصلی Americas (آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی)، APAC (آسیا و اقیانوسیه) و EMEA (اورپا، خاورمیانه و آفریقا) معادل ۵۵ هزار و ۲۱۴ شرکت بوده است. بررسی‌ها حکایت از آن دارند که تعداد شرکت‌های بورسی تنها در منطقه APAC با رشدی ناچیز روبه‌رو شده و دو منطقه دیگر شاهد کاهش تعداد این شرکت‌ها بوده‌اند. در ادامه به بررسی آماری سه منطقه می‌پردازیم.

Americas
بر پایه این گزارش، در پایان دسامبر ۲۰۲۳ مجموع شرکت‌های بورسی این منطقه به ۱۱ هزار و ۳۰۹ شرکت رسید که ۹۶۹۳ مورد داخلی و ۱۶۱۶ مورد خارجی بودند. تعداد شرکت‌های بورسی این منطقه در سال گذشته به میزان ۳.۴ درصد کاهش پیدا کرد.
افزون بر این، بیشترین کاهش تعداد شرکت‌های بورسی مربوط به بازار برمودا بود که افتی ۲۵.۶ درصدی را ثبت کرد. تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس برمودا معادل ۳۲ شرکت است. این در حالی است که تعداد شرکت‌ها در بورس‌های کاستاریکا و TMX Group کانادا بدون تغییر بود. بورس اوراق بهادار کانادا هم با افزایش ۴.۳ درصدی تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده مواجه شد.
همچنین، بیشترین تعداد شرکت‌های پذیرفته‌ شده در این منطقه به ترتیب متعلق به بورس‌های TMX Group کانادا، نزدک و بورس نیویورک است که در مجموع بیش از ۹ هزار شرکت را در خود جای داده‌اند. نکته قابل توجه اینکه در سال گذشته دو بورس بزرگ آمریکا شاهد کاهش تعداد شرکت‌های پذیرفته‌ شده بودند.

APAC
این گزارش می‌افزاید؛ سال گذشته شلوغ‌ترین منطقه از نظر تعداد شرکت‌های بورسی وضعیت بهتری داشت که با رشد ۰.۷ درصدی این شرکت‌ها روبه‌رو شد. در این منطقه، بورس بین‌المللی آستانه با افزایش ۶۰ درصدی تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده روبه‌رو شد. این در حالی است که تعداد شرکت‌ها در بورس اصلی قزاقستان بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. بورس‌های اندونزی و هند نیز شاهد افزایش بیش از ۹ درصدی تعداد شرکت‌ها در سال گذشته بودند. بورس باکو با ۲۰.۷ درصد بیشترین کاهش تعداد شرکت‌های بورسی را تجربه کرد. همچنین بورس پاکستان بیش از ۶ درصد شرکت‌های خود را از دست داد.
بر این اساس، بورس ملی اوراق بهادار و مظنه چین (سیستم فرابورسی برای شرکت‌هایی که در بورس‌های شنژن یا شانگهای پذیرفته‌ نشده‌اند) بزرگترین بورس منطقه با ۶۲۴۱ شرکت است. پس از آن، بورس‌های ژاپن (۳۹۳۶ شرکت)، هنگ‌کنگ (۲۶۰۹ شرکت)، کره جنوبی (۲۵۵۸ شرکت)، هند (۲۳۷۰ شرکت) و استرالیا (۲۰۶۱ شرکت) قرار دارند. مجموع تعداد شرکت‌های بورسی این منطقه در پایان سال گذشته به ۳۱ هزار و ۸۱۶ شرکت رسید.

EMEA
در بخش دیگر این گزارش آمده است؛ این منطقه سال گذشته را با کاهش ۶.۲ درصدی تعداد شرکت‌های بورسی به پایان برد. با این حال، برخی بورس‌های این منطقه شاهد افزایش تعداد شرکت‌ها بودند.
همچنین، بورس BME که مدیریت بازارهای مالی و بورس‌های اسپانیا را به عهده دارد، بزرگترین بازنده سال ۲۰۲۳ بود. این بورس ۴۶.۵ درصد شرکت‌های خود را از دست داد. پس از آن بورس‌های نامیبیا (۱۰.۳ درصد)، دویچه بورس آلمان (۹.۴ درصد) و دوبی (۷.۴ درصد) به ترتیب بیشترین افت تعداد شرکت‌های بورسی را شاهد بودند.
اما بورس عربستان با افزایش ۱۵.۲ درصدی تعداد شرکت‌ها روبه‌رو شد. پس از آن، فرابورس ایران با ۱۱.۸ درصد در جایگاه دوم منطقه قرار گرفت. بورس‌های استانبول (۱۱.۶ درصد)، ابوظبی (۱۱.۱ درصد) و بوداپست (۶.۳ درصد) رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفتند. بورس تهران نیز با افزایش ۲.۴ درصدی تعداد شرکت‌ها در سال گذشته میلادی روبه‌رو شد.
در مجموع، در پایان سال ۲۰۲۳ تعداد شرکت‌های بورسی این منطقه به رقم ۱۲ هزار و ۸۹ شرکت رسید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *