آدرس اشتباه به مردم ندهیم؛ جلوی نوسانات مصنوعی نرخ ارز را بگیرید

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

صد البته درست است که تخلف بسیار ناپسند است و متخلفین هم سزاوار نکوهش و شماتت و احیانا جریمه و تنبیه هستند، ولی آیا کسی هست که پاسخ دهد که چرا اصولا می‌بایست بسترهای فسادزا و امکان انواع تخلف برای متخلفین به وجود بیاید، تا تخلف صرف بکند.
آیا نباید بسترسازان فساد که با وضع قوانین و مقررات رانت‌زا و فسادآور، راه را برای سوءاستفاده‌کنندگان هموار می‌کنند و به نوعی آنها را دعوت به آن مسیر غیراخلاقی می‌کنند، مورد سوال قرار گیرند؟ وقتی می‌گوییم عدول از قیمت دستوری و رسمی تخلف است، آیا نباید پرسید اصلا چرا می‌باید قیمت دستوری آنقدر با قیمت واقعی و بازار آزاد اختلاف داشته باشد که انواع تخلف و تقلب برای دریافت آن ارز با قیمت دستوری برای متخلفین صرف بکند؟
بارها گفته شده منشا انواع رانت و فساد که باعث ویرانی اقتصاد کشور شده است، غیر واقعی و غیرواحد بودن قیمت‌هاست. آیا بهتر نیست آدرس اشتباه به مردم داده نشود، و به ریشه‌های فساد و رانت و بسترسازان رانت توجه بیشتری شود؟

بار دیگر تاکید می‌کنم و اصرار می‌ورزم – بر دولت مردان و مسئولین محترم بانک مرکزی است که با شفاف‌سازی و تک‌نرخی کردن ارز و فروش و تزریق مثبت و منفی آن با همکاری بانک‌ها و صرافی‌ها و البته با قیمتی واقعی و بدون محدودیت، جلوی ایجاد تلاطمات و نوسانات ویرانگر و مصنوعی و رانت خوارانه در بازار ارز را بگیرند و به این فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز، که علاوه بر ضربه زدن به بیت‌المال و چپاول آن به اخلاق جامعه هم صدمات غیرقابل جبران وارد می‌کند، پایان دهند.

کارشناس بازار ارز

۲۲۳۲۲۵



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *