ادامه بلاتکلیفی کشتارگاه ایلام؛ اولتیماتوم یک ماهه استاندار برای فعال شدن طرح

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام با دارا بودن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین، پوشش گیاهی مناسب و همچنین برخورداری از دامداران سخت کوش و هوشمند، یکی از مهمترین قطب‌های پرورش دام در کشور به شمار می‌آید.

با این حال سالهاست ظرفیت دامداری در استان ایلام مغفول واقع شده، چرا که این استان علارغم برخورداری از ظرفیت های دامی بالا متاسفانه از کشتارگاه دام برخوردار نیست.

همه می دانیم وجود کشتارگاه صنعتی در هر منطقه یکی از ضرورت هاست، زیرا کشتارگاه این امکان را ایجاد می‌کند که سلامت دام تا سفره‌های مردم تامین شود، همچنین موجب اشتغالزایی و توسعه صنعت دامداری در هر منطقه می شود، با این وجود، تنها کشتارگاه استان ایلام سالهاست در تعطیلی و بلاتکلیفی به سر می برد.

شایان ذکر است کشتارگاه صنعتی دام ایلام یکی از مدرن ترین کشتارگاه‌های دام کشور سال ۱۳۹۷ بود که حالا به دلایلی نامعلوم جز راکدترین و پرابهام ترین طرح کشتارگاهی کشور است که هیچ کسی از آینده آن هم خبر ندارد.

از طرفی دیگر تعطیلی و بلاتکلیفی کشتارگاه دامی استان ایلام نه تنها موجب بیکار تعداد کثیری از هم استانی ها گردیده، بلکه موجب افزایش کشتار غیر مجاز دام و همچنین بروز بیماری های دامی شده است، چون اکثر مردم شهر ایلام ناگریزند گوشت خود را از طریق مراکز غیرمجاز تهیه کنند که این امر نیز خالی از زیان نیست.

لزوم احداث کشتارگاه دام در ایلام

مسلم منصوری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشتارگاه دام از بروز بسیاری از مخاطرات و تهدیدات در زمینه سلامت جوامع بشری جلوگیری می کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی نظارت مستقیم بر کشتارگاه‌های صنعتی دارند، این کشتارگاه‌ها ملزم به رعایت اصول بهداشتی هستند و همین امر موجب شده بهداشت دام و سلامت گوشت در کشتارگاه ها به طور مسقیم توسط سازمان دامپزشکی تضمین شود.

منصوری ادامه داد: تاسیس کشتارگاه صنعتی همواره موجب جلوگیری از آلودگی و بروز بیماری های دامی، اشتغالزایی، توسعه دامپروری، کنترل نرخ قیمت گوشت و همچنین تحول مهمی در صنعت دامپروری استان به همراه دارد.

ادامه بلاتکلیفی کشتارگاه ایلام؛ اولتیماتوم یک ماهه استاندار برای فعال شدن طرح

این کارشناس تصریح کرد: از سوی دیگر با بهره برداری از این مجموعه بزرگ و راه اندازی مجدد کشتارگاه دام ایلام، بیش از پیش شاهد ارتقای سطح شاخص های بهداشتی در تولید انواع فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی در سطح استان خواهیم بود.

فعالیت مجدد کشتارگاه ظرف یک ماه

استاندار ایلام نیز روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار استان به خلع ید مالک کشتارگاه دام ایلام نیز اشاره کرد و گفت: نگاه این دولت فسادستیزی است. برخی‌ها سال ۹۶ بدون در نظر گرفتن مصالح نظام، کشتارگاهی را که آن زمان ارزش میلیاردی داشت با ۱۲ میلیارد تومان و اقساط سالیانه‌ی ۵۰۰ میلیون تومان به شخصی واگذار کردند که اصلاً اهلیت این کار را نداشته است و از شخصی که قرار بوده مابقی هزینه‌ی کشتارگاه را به‌صورت قسطی پرداخت کند از آن زمان تاکنون هیچ مبلغی وصول نشده بود.

استاندار ایلام: ضرورت دارد پس از طی فرآیندهای قانونی، حداکثر ظرف یک‌ماه این کشتارگاه دوباره فعال شود

حسن بهرام نیا ادامه داد: خوشبختانه در این دولت با نگرش فسادستیزی کشتارگاه از دست این شخص خارج و این مجموعه دوباره به دامن بیت‌المال بازگشت.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳( جهش تولید با مشارکت مردم) و بازگشت دوباره کشتارگاه دام به بیت‌المال، گفت: ضرورت دارد پس از طی فرآیندهای قانونی، حداکثر ظرف یک‌ماه این کشتارگاه دوباره فعال شود.

ضرورت ساخت و توسعه کشتارگاه صنعتی دام

مدیر کل دامپزشکی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متأسفانه در مرکز استان یک کشتارگاه صنعتی داریم که این کشتارگاه مدت زیادی تعطیل است.

یونس احمدی با بیان اینکه زمینه کشتارگاه استان ایلام دارای عقب ماندگی‌های زیادی است، افزود: ساخت و توسعه کشتارگاه های صنعتی دام از ضروری ترین اقدامات در جهت تامین بهداشت و سلامت جامعه و نیز تامین مواد پروتئینی سالم و بهداشتی است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام: باید علاوه بر فعال کردن کشتارگاه صنعتی دام ایلام، دیگر کشتارگاه‌های استان را نیز بهسازی و تجهیز کنیم

احمدی ادامه داد: اشتغالزایی از طریق ایجاد صنایع، رعایت ضوابط بهداشتی منعکس در مراجع ذیربط و استانداردهای موجود، بالا بردن ظرفیت تولید، تبدیل ضایعات، چربی و دیگر ضایعات به فرآوردههای قابل مصرف و کاهش آلودگی محیط زیست، نگهداری گوشت به شیوه مناسب، با بهره گیری از تجهیزات بسته بندی و امکانات سردخانه ای، تکمیل زنجیره تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی، کشتار متمرکز و به دست آوردن آمار دقیق جهت برنامه ریزی های آتی از مهمترین اهداف ساخت کشتارگاههای صنعتی دام دام در استان محسوب می شوند.

ادامه بلاتکلیفی کشتارگاه ایلام؛ اولتیماتوم یک ماهه استاندار برای فعال شدن طرح

این مسئول در پایان با تاکید بر اینکه مشکل بهداشتی به عنوان معضلی بزرگ برای سلامت جامعه در نبود کشتارگاه محسوب می‌شود، عنوان کرد: باید علاوه بر فعال کردن کشتارگاه صنعتی دام ایلام، دیگر کشتارگاه‌های استان را نیز بهسازی و تجهیز کنیم.

متاسفانه در استان ایلام به کرات شاهد تعطیلی پروژه های مختلف و بیکاری کارگران هستیم، همانطور که گفته شده کشتارگاه دام استان نیز از جمله پروژه های رها شده است که به تبع پیامدهای منفی بسیاری به همراه دارد، از این رو اقدامی جدی برای رفع این مشکل و جلوگیری از سو استفاده برخی افراد از اموال عمومی مردم باید به صورت جدی لحاظ شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *