افزایش قیمت نفت به ۹۶ دلار

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

با انتظار برای عرضه کم از سوی آمریکا و تقاضای بالا برای سوخت در چین، قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یاقت و در مسیر ثبت افزایش حدود ۳ درصدی در این هفته قرار دارد.

هر بشکه نفت برنت با ۶۷ سنت افزایش ۹۶.۰۵ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و ۲۲ سنت افزایش ۹۲.۹۳  دلار در هر بشکه معامله شد.

با توجه به اینکه ذخایر کوشینگ در اوکلاهما، محل اصلی ارسال محموله‌های نفتی آمریکا در کمترین سطح از جولای ۲۰۲۲ قرار دارد، دلیل اصلی پشت افزایش قیمت نفت در بازار، کمی عرضه از سوی آمریکا بوده است.

کارستن فیچ، تحلیلگر کامرزبانک گفت: «هر کاهش دیگری (در ذخایر) سطح آن را به رقمی بحرانی می‌رساند که می‌تواند برداشت بیشتر را دشوار کند.»

با آغاز تعطیلات در چین در روز جمعه، تقاضای سوخت این کشور رو به افزایش است.

تحلیلگران بانک ANZ در یادداشتی نوشتند: «افزایش سفرهای بین‌المللی در تعطیلات چین، تقاضای نفت در این کشور را افزایش می‌دهد.»

انتظار می‌رود سفرهای داخلی نیز تقاضا را افزایش دهد، زیرا آمارهای پرواز نشان می‌دهد، میانگین تعداد پروازهای رزرو شده روزانه یک پنجم بیشتر از تعطیلات مشابه سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع کروناست.

در عین حال، جدید گزارش یورواستات نشان داده است، نرخ تورم منطقه یورو در ماه سپتامبر به کمترین میزان در ۲ سال گذشته یعنی ۴.۳ درصد کاهش یافته که گویا این موضوع است که سیاست بانک مرکزی اروپا در بالا نگه داشتن نرخ بهره موثر بوده است.

اگر ممنوعیت صادرات سوخت روسیه در پایین آوردن قیمت داخلی موثر نباشد، مسکو اعمال سهمیه صادراتی سوخت را بررسی می کند.

روسیه هفته گذشته، ممنوعیت موقتی بر صادرات بنزین و گازوئیل برای تمامی کشورهای خارج از دایره ۴ کشور شوروی سابق با هدف تثبیت بازار داخلی اعمال کرد اما بعدا این محدودیت را کاهش داد.

خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد، شرکت شرکت «ترنس‌نِفت» روسیه، ارسال گازوئیل به پایانه‌های مهم «پریمورسک» و «نووروسیسک» در دریای سیاه و بالتیک را در روز جمعه به حالت تعلیق درآورده است.

قیمت بنزین و گازوئیل روسیه در بورس کالای بین المللی سنت پترزبورگ در روز جمعه اندکی کاهش یافت.

رویترز بر اساس نظرسنجی از ۴۲ اقتصاددان نوشت، قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم به طور متوسط به ۸۹.۸۵ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۲۴ به ۸۶.۴۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به گفته تحلیلگران، تاثیر کاهش تولید عربستان و کاهش عرضه روسیه در باقی سال بر قیمت نفت حاکم خواهد بود، اما حرکت به سوی ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌تواند تحت تاثیر موانع اقتصاد کلان باشد.

این درحالی است که بانک مورگان استنلی پیش از این پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را افزایش داده و اعلام کرده بود، بازار همچنان برای چند فصل (سه ماهه) با کمی عرضه مواجه خواهد بود و به نظر می‌رسد قیمت‌ها بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بماند.

بانک گلدمن ساکس نیز در یادداشتی اعلام کرده بود، رشد تقاضا برای نفت و کاهش تولید تمدید شده، بازار را به سوی کمبود سوق داده و به اوپک این امکان را می‌دهد تا قیمت نفت برنت را در سال آینده بین ۸۰ تا ۱۰۵ دلار در هر بشکه نگه دارد.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *