نسبت قیمت تتر و دلار چگونه است و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش بازار، تتر که باعنوان اختصاری USDT شناخته می‌شود، یک ارز دیجیتال است. ارزش قیمت تتر، معمولا معادل با یک دلار آمریکاست؛ اما گاهی و به دلایل متفاوتی میان این‌دو چه به لحاظ قیمت و چه از منظرهای دیگر، تفاوت‌هایی وجود دارد. در ادامه‌ این مقاله به بررسی تفاوت‌های میان دلار و تتر خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

تتر چیست؟

تتر اولین‌بار درسال ۲۰۱۴ عرضه شد. این ارز دیجیتال آمد که شکاف میان ارزهای دیجیتال و ارز فیات را پر کند. ارز فیات، ارزهای ارائه‌شده توسط دولت‌ها در مجامع رسمی بین‌المللی را می‌گویند. دلار یک ارز فیات است. با به‌وجود آمدن تتر، امکان دسترسی کاربران ارزهای دیجیتال فراهم شد. دلیل این امر، این‌بود که تتر را به‌عنوان استیبل کوین عرضه کردند. استیبل کوین به معنای ارز دارای پشتوانه است. پشتوانه‌ قیمت تتر را دلار قرار دادند.

تتر به افراد امکان داده است که بدون پرداخت مالیات، تجارت خود را انجام دهند و به سود برسند؛ به‌همین‌خاطر بسیاری از خرید و فروش‌ها به جهت دور بودن از نگاه دولت‌ها و شاید پرداخت نکردن مالیات، با تتر انجام می‌گیرد.

نسبت قیمت دلار و تتر

قیمت تتر به دلار همیشه ثابت است. همانطور که گفتیم تتر به‌عنوان یک استیبل کوین شناخته می‌شود. بااین‌حال در برخی موارد امکان تفاوت قیمت میان این‌دو به‌وجود می‌آید. در این مواقع می‌تواند این تفاوت قیمت بسیار ناچیز باشد یا تفاوتی فاحش وجود داشته باشد. این امر علت‌های گوناگونی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

عرضه و تقاضا

یکی از دلایل تفاوت قیمت میان تتر و دلار به‌خصوص در ایران و البته از اصلی‌ترین دلایل آن، هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا برای تتر است. گاهی اوقات به دلایلی همچون رشد بالای تتر، تقاضا برای خرید آن افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع، صرافی‌ها مجبور به خرید آن از دیگر منابع بین‌المللی خواهند ‌شد. این موضوع خود سبب افزایش قیمت تتر خواهد شد.

در ایران نیز برخی اوقات به سبب نوسانات قیمت ارزی و افزایش دلار، خرید تتر افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع نیز محبوبیت تتر و به طبع، قیمت آن را نسبت به دلار افزایش خواهد داد.

سهولت دسترسی

در ایران برای خرید و فروش دلار کاغذی، نیاز به یافتن صرافی معتبر است. این موضوع در مورد تتر تفاوت دارد. تنها کافیست آن را در صرافی‌های ارز دیجیتال به فروش برسانید. همین سهولت دسترسی تتر نسبت به دلار در ایران، قیمت آن را نیز در ایران افزایش می‌دهد.

سیاست‌های ارزی دولت ایران

در ایران برخی سیاست‌های ارزی دولت در راستای کاهش ارز در دست مردم بوده‌است. این‌گونه خرید و فروش دلار و دیگر ارزها، در ایران دشوار خواهد شد. همین امر موجب می‌شود افراد به خرید تتر روی بیاورند و قیمت تتر افزایش پیدا خواهد کرد.

کارمزد تراکنش‌های صرافی

در کنار تمام این موارد که قیمت ارز تتر را نسبت به دلار افزایش خواهند داد، موردی دیگر وجود دارد و آن کارمزد تراکنش‌ها در صرافی‌هاست. به سبب این کارمزدها که گاهی بسیار زیاد هم هستند، تتر نسبت به دلار قیمت بالاتری را در ایران تجربه خواهد کرد. برای مثال امکان دارد گاهی کارمزد یک صرافی بیشتر از ۱۰ درصد باشد. این امر به این معناست که در هنگام خرید ‌یا فروش تتر، ۱۰ درصد از آن به‌عنوان کارمزد پرداخت خواهد شد. همین موضوع سبب افزایش بیش از ۵ درصد قیمت تتر می‌شود.

ریسک بازار

در صورت متلاطم بودن بازار ارز، صرافی‌ها به دلیل پوشش‌دادن ریسک کم و کاهش آن، قیمت تتر را بالاتر می‌برند. این موضوع بیشتر در صرافی‌های بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

نسبت قیمت تتر و دلار چگونه است و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت میان دلار و تتر

همانطور که گفتیم، پشتوانه‌ تتر، دلار است. بااین‌حال تفاوت‌هایی میان این‌دو ‌وجود دارد که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت:

محدودیت زمان و مکان

دلار به‌عنوان یک ارز فیزیکی، با محدودیت پرداخت در زمان و مکان مواجه است. برای دسترسی به دلار نیاز است در ساعات مشخصی از روز، به صرافی‌هایی معتبر مراجعه شود. این در حالی است که تتر را در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌توان خرید و فروش کرد.

محدودیت خرید

این مورد را در تفاوت قیمت تتر و دلار بیان کردیم. به‌دلیل سیاست‌گذاری‌ها در کشور، صرفا امکان خرید مقدار محدودی از دلار و البته دیگر ارزها برای هر فرد وجود دارد؛ ولی در مورد تتر این محدودیت به‌دلیل عدم دسترسی دولت‌ها به آن، وجود ندارد.

نقل و انتقالات بین‌المللی

اکر قصد انتقال ارز به کشورهای دیگر را داشته باشید، با سختی‌هایی ازجمله زمان مواجه خواهید شد. برای انتقال ارز به دیگر کشورها به چند روز زمان نیاز است. در مورد تتر این مسئله وجود ندارد و در مدت زمان کوتاهی می‌توان این انتقال را انجام داد.

امنیت

تتر یک ارز دیجیتال است. امکان تقلب در آن وجود ندارد. به‌صورت کلی می‌توان گفت امنیت تتر بالاتر از دلار است. دلیل این امر هم این موضوع است که تمامی تراکنش‌های مربوط به تتر، با فناوری بلاکچین انجام می‌گیرد. در مقابل تتر، دلار کاغذی قرار دارد که آن را برای معاملات فیزیکی استفاده می‌کنند. در خرید و فروش دلار کاغذی امکان تقلب و سوءاستفاده وجود دارد. از معایب دیگر دلار کاغذی آن است که امکان دزدیدن یا گم‌شدن آن وجود دارد.

تتر بخریم یا دلار؟

در این مقاله ابدا توصیه به خرید تتر و هیچ رمز ارز دیگری نمی‌شود؛ زیرا خرید و فروش در حوزه‌ ارزها به‌خصوص ارز دیجیتال، نیازمند تجربه و مهارت است. از طرفی خرید و فروش هرکدام از ارزها به عوامل متفاوتی مانند چینش سبد سرمایه‌گذاری، دوره‌ زمانی سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه، سرمایه‌ اولیه، استراتژی‌های انتخابی معاملاتی و … بستگی دارد.

نسبت قیمت تتر و دلار چگونه است و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

جمع‌بندی

تتر یک استیبل کوین است؛ به‌همین‌ علت در اکثر مواقع قیمت آن با دلار برابر است. در اصل به‌وجود آمدن تتر به سبب دسترسی کاربران به دلار بود؛ اما گاهی اوقات تفاوت‌هایی در قیمت تتر و ‌دلار به‌وجود می‌آید. این تفاوت قیمت به‌دلایلی متفاوت روی‌ خواهد داد. ازجمله‌ آن دلایل می‌توان عدم تناسب در عرضه و تقاضا برای تتر، سیاست‌های ارزی دولت ایران، نوسانات بازار، ریسک بازار، کارمزدهای صرافی‌ها و … را نام برد.

میان تتر و دلار با وجود مشتق بودن تتر از دلار، تفاوت‌هایی است. مهم‌ترین علت این امر، ارز دیجیتال بودن تتر و ارز فیات بودن دلار است. از تفاوت‌های دیگر می‌توان به محدودیت خرید دلار، امنیت بیشتر تتر و وابستگی دلار به محدوده‌ زمان و مکان اشاره کرد.

https://www.asianews.ir/fa/newsagency/۲۰۳۶۱/قیمت-تتر



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *