منتظر آتش بازی بیت کوین در بلند مدت هستیم!

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

هادی بهرامی؛ بازار: ارزهای دیجیتال همان پول های دیجیتالی هستند که غیر متمرکز بوده و با استفاده از بلاکچین عملیات پرداخت و کار های روزمره بشر را آسان تر میکنند. پردازش و انتقال سریع اطلاعات، عملیات پرداخت با کارمزد کمتر، خدمات غیر متمرکز بانکداری، سرگرمی و سرمایه گذاری از مهم ترین کاربرد های بازار ارز دیجیتال است. تحلیل آنچین on chain نوعی از تحلیل‌ های نوظهور در بازار ارز های دیجیتال است که شامل بررسی اصول سرمایه ‌گذاری، فعالیت تراکنش‌ های یک توکن و داده‌ های بلاکچین آن میشود. در این مقاله به بررسی داده های درون زنجیره ای بیت کوین خواهیم پرداخت تا بتوانیم قیمت آن را از طریق تحرکات شبکه ای و نقدینگی پیش بینی کنیم.

تحلیل آنچین دقیقا چیست؟
تحلیل آنچین یک ابزار توانمند و کارا برای دستیابی به سود بیشتر در آینده نزدیک و دور محسوب میشود که از طریق آن میتوان متریک هایی مثل ورود و خروج پول، ذخایر موجود در صرافی یا کیف پول، شاخص های محاسبات قیمت، عوامل استخراج و ماینر ها، انواع همبستگی ها و سایر تراکنش ها را بررسی کرد. برای درک بهتر، خوب است که این موضوع را با یک مثال شروع کنیم. مثلاً ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) را در نظر بگیرید؛ با استفاده از شاخص (mpi) Miners’ Position Index میتوانیم موقعیت فول نودر ها را در استخراج و ذخیره بیت کوین بررسی کنیم که در چه وضعیتی قرار دارند؛ آیا قرار ترس از سقوط دارند یا استخراج به دلیل کاپیتولاسیون قیمتی و یا هاوینگ صرفه اقتصادی ندارد؟ و…

Exchange Reserve
هنگامی که ذخایر صرافی ها در بالاترین حد خود باشد نشان دهنده افزایش فشار فروش است و سرمایه گذاران آماده نقد کردن ارز های خود هستند؛ اما اگر تعداد بیت کوین های داخل صرافی رو به افت باشد نشانگر افزایش میل سرمایه گذاران به نگهداری HOLD در کیف پول با هدف بلند مدت است. در حال حاضر ذخایر ارز دیجیتال صرافی ها به صورت میانگین، در کمترین میزان خود قرار دارد و سرمایه گذاران مانند دوران ۱۶ هزار دلاری ژانویه ۲۰۲۳ تمایل به هولد بلند مدتی دارند. در سقف ۶۷ هزار دلاری سال ۲۰۲۲، میزان بیت کوین داخل صرافی ها ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار واحد بود که در حال حاضر این رقم به ۲ میلیون واحد رسیده است و نشانه خوبی میتواند باشد.

منتظر آتش بازی بیت کوین در بلند مدت هستیم!

در سقف ۶۷ هزار دلاری سال ۲۰۲۲، میزان بیت کوین داخل صرافی ها ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار واحد بود که در حال حاضر این رقم به ۲ میلیون واحد رسیده است و نشانه خوبی میتواند باشد. شاخص ترس و طمع بازار در محدوده ۸۵ قرار دارد؛ به همان اندازه که در سقف ۶۷ هزار دلاری سال ۲۰۲۲ بیت کوین تجربه کردیم!

MVRV Z-Score
مفهوم نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی یا Market Value/Realized Value در سال ۲۰۱۸ توسط مراد محموداُف و دیوید پوئل ابداع شد. ارزش واقعی یا Realized Value، بیان دقیق ‌تری از میزان هزینه صرف شده برای خرید رمزارزهای در گردش است که از طریق فرمول میانگین گیری قیمت سکه های خریداری شده در زمان های مختلف بدست می آید و ارزش بازار ارز را تقسیم بر ارزش واقعی محاسبه شده میکنیم که به ما نسبتی را میدهد و اگر آن نسبت زیر ۱ باشد فرصت طلایی خرید و اگر نزدیک به ۳.۷ باشد نشان از آمادگی قیمت برای سقوط بزرگ است. mvrv یکی از بهترین شاخص هایی است که کف ها و سقف های بزرگ بیت کوین و به دنبال آن کل بازار را به ما (دنبال کنندگانش) نشان میدهد و با استفاده از این شاخص ارزشمند و ثابت شده میتوانیم حدود کف و سقف ها را در روند های بزرگ بازار تشخیص دهیم. با استفاده از تصاویر زیر سیگنال های این شاخص را با نتیجه اش بررسی خواهیم کرد. زمانی که بیت کوین ۱۶ هزار دلار بود شاخص mvrv زیر عدد ۱ و در محدوده منفی ۰.۳۲ قرار داشت که بهترین فرصت خرید بیت کوین بود و زمانی که قیمت از ۲۰ هزار دلار عبور کرد شاخص از محدوده انباشت ۱ خارج شد و سیگنال خرید نهایی صادر شد و قیمت ۷۱ هزار دلار نتیجه همان سیگنال است! در حال حاضر شاخص وسط راه است؛ اما بر زیر مقاومت ۲.۸ قرار دارد که شرایط بازار را برای خرید کمی ریسک دار میکند و باید تکنیکال و رویداد ها با دقت بیشتری بررسی شود. محدوده مقاومتی ۷ بسیار قدرتمند است و با رسیدن شاخص به این ناحیه باید از بازار خارج شویم و یا حتما سیو سود کنیم تا منجر به زیان نشود.

منتظر آتش بازی بیت کوین در بلند مدت هستیم!

mvrv یکی از بهترین شاخص هایی است که کف ها و سقف های بزرگ بیت کوین و به دنبال آن کل بازار را به ما (دنبال کنندگانش) نشان میدهد. در حال حاضر شاخص وسط راه است؛ اما بر زیر مقاومت ۲.۸ قرار دارد که شرایط بازار را برای خرید کمی ریسک دار میکند و باید تکنیکال و رویداد ها با دقت بیشتری بررسی شود. محدوده مقاومتی ۷ بسیار قدرتمند است و با رسیدن شاخص به این ناحیه باید از بازار خارج شویم و یا حتما سیو سود کنیم تا منجر به زیان نشود.

Coin Days Destroyed
شاخص CDD یک معیار سنجش برای ارزیابی فعالیت ‌های اقتصادی در شبکه بلاکچین است و در آن زمان، به ‌عنوان راهی برای اندازه‌ گیری میزان مشارکت در بازار از طریق بررسی سن بیت ‌کوین ‌های انتقال‌ داده‌ شده در یک دوره معین، ایجاد شد. این معیار به بیت‌ کوین‌ هایی که زمان بیشتری در یک آدرس نگهداری شده‌ اند، وزن بیشتری در ارزیابی شبکه میدهد. مقادیر بالای میله های CDD نشان میدهد که دارندگان طولانی مدت سکه های خود را به منظور فروش احتمالی جابجا کرده اند و نوسانات ریز نشانگر رنج مثبت قیمت در بازار است. در حال حاضر فعالیت های اقتصادی شبکه در حال فروکش است و میتوان پی برد که ۲ میله بلند آخر نمودار که اخیرا ایجاد شده است نشان دهنده آمادگی قیمت برای یک اصلاح است و قیمت بیش از حد رشد کرده است.

منتظر آتش بازی بیت کوین در بلند مدت هستیم!

Fear And Greed
شاخص ترس و طمع بازار در محدوده ۸۵ قرار دارد؛ به همان اندازه که در سقف ۶۷ هزار دلاری سال ۲۰۲۲ بیت کوین تجربه کردیم! در صورتی که سقف تاریخی ATH ۶۷ هزار دلار را شکست ندهیم نمیتوانیم به صعود بیشتر بیت کوین فکر کنیم. جالب این است که در برخی کف های کوچک طی سالهای مختلف میزان ترسی که وجود داشته بیشتر از کف های عمیق بوده است.

Stock-to-Flow Model
شاخص سهام به جریان s۲f یک ابزار پیش بینی قیمت بیت کوین است که تحلیلگر معروف آن در دوره های قبل پلن بی بود. این شاخص سطح قیمت تخمینی را بر اساس تعداد بیت کوین های موجود در بازار نسبت به مقدار تولید شده (ماشین) در هر سال نشان می دهد که امتیاز خط سهام به جریان، قیمت پیش‌ بینی ‌شده برای بیت ‌کوین در آن زمان خاص است. با کاهش عرضه و افزایش تقاضای سکه های استخراجی بیت کوین مدل انباشت به جریان، روند صعودی و افزایشی را برای آینده قیمت بیت کوین پیش بینی میکند. در حال حاضر نمودار تقاضا و کمیابی، سیگنال صعودی را صادر کرده است؛ درست مانند کف ۵ هزار دلاری سال ۲۰۱۹ و ۴۴۰ دلار سال ۲۰۱۶ که با تاییدیه صعودی شاخص قیمت پامپ بزرگی کرد. خط پیشروی آینده انباشت به جریان بر روی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۵ تارگت ۴۰۰ هزار دلاری گذاشته است که بنظر میرسد قیمت نتواند به آن محدوده برسد؛ اما محدوده ۲۱۰ هزار واحد دور از ذهن نیست.

منتظر آتش بازی بیت کوین در بلند مدت هستیم!

در حال حاضر نمودار تقاضا و کمیابی انباشت به جریان s۲f، سیگنال صعودی را صادر کرده است؛ درست مانند کف ۵ هزار دلاری سال ۲۰۱۹ و ۴۴۰ دلار سال ۲۰۱۶ که با تاییدیه صعودی شاخص قیمت پامپ بزرگی کرد. شاخص هش ریت بیت کوین بشدت افزایش یافته است و نشان میدهد که قیمت بیت کوین نیاز به کمی آتش بازی دارد تا به ماینر های خود سود بیشتری برساند.

Hash Rate
هش ریت hash rate در واقع همان شاخص نشان دهنده سختی استخراج بیت کوین توسط ماینرها و فول نودرها است که هر چه بیشتر باشد به نشانه رقابت بیشتر بین استخراج کنندگان و رابطه بین کاهش عرضه با افزایش قیمت است. شاخص هش ریت به ما نشان میدهد که که سختی استخراج در اوج تاریخی خود قرار دارد و دستگاه های ماینر بیش از پیش با یکدیگر رقابت میکنند. ۶۰۵ میلیون هش بر ثانیه توسط فول نودر ها پردازش میشود که نسبت به سال ۲۰۲۰، یعنی در واقع قبل از پامپ بزرگ بازار ۵۰۰ درصد افزایش یافته است و این نشان میدهد که قیمت بیت کوین نیاز به کمی آتش بازی دارد تا به ماینر های خود سود بیشتری برساند.

حجم معاملات
طبق الگوریتم های حرکتی قبل، حجم معاملات بیت کوین بر روی حمایت معتبر بلند مدت قرار دارد و با شکست محدوده مقاومتی قرمز حجم بیت کوین میتواند همراه با روند صعودی قیمت از ۶۵۰ هزار سکه به ۸ الی ۱۰ میلیون سکه برسد. قرار گرفتن حجم معاملات در فاز رنج، انباشت های پیاپی و آرامش قبل از طوفان تلقی میشود.

منتظر آتش بازی بیت کوین در بلند مدت هستیم!

سخن پایانی
درحالی‌ که دنیای تحلیل آنچین هنوز هم یک حوزه نوظهور در دنیای کریپتوکارنسی محسوب میشود، کاربرد آن در مورد ارزشیابی دارایی ‌های دیجیتال واقعاً چشمگیر است. شاخص های بسیاری از آنچین وجود دارد که بررسی تمام ان از حوصله مخاطبان خارج است؛ به همین دلیل به عنوان یک تحلیلگر رمزارز سعی کردم تا در این مقاله از خبرگزاری بازار، تمامی نکات آموزشی، تاریخچه‌ها و معیارهای سنجش تحلیل آنچین را در اختیار شما قرار دهیم و به بررسی قیمت و تارگت های پیش رو پرداختیم تا سرمایه گذاران با دید باز تری اقدام به خرید و فروش ارز های دیجیتال کنند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *