چشم‌انداز صنایع دام و طیور؛ از نهاده تا محصول

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مرتضی حسینی کارشناس صنعت دامپروری به بررسی وضعیت حال حاضر صنعت دام، چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن پرداخت و به بورسان گفت: نرخ شیر، تامین نهاده‌ها به خصوص تخصیص ارز برای تامین نهاده‌ها از جمله فرصت‌ها و چالش‌های صنعت دامپروری است.
وی عنوان کرد که مشکل اصلی در این صنعت بحث نهاده‌ها و خشکسالی است که اگر روند خشکسالی طی سال‌های آتی ادامه داشته باشد، کشور با کمبود تامین علوفه مواجه خواهد شد.
به گفته حسینی؛ بر خلاف رشد پایین اقتصاد در کشور، صنعت دام طیور با رشد درون زا داشته است که اگر شرکت‌های صنایع دام طیور با مشکلاتی چون نرخ‌گذاری، تامین نهاده‌ها و تخصیص ارز مواجه نشوند، می‌توانند به حاشیه سود ۱۵ تا ۲۰ درصد برسند.
این کارشناس صنعت دامپروری اظهار کرد: برای اینکه در این صنعت تولید شیر واقعی اتفاق بیفتد، باید مقدار دام در مجموعه‌های مربوط به این صنعت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی چون قیمت‌گذاری دستوری و کمبود نهاده، شرکت هایی که در مقیاس بزرگتر تولیدکننده، توانسته‌اند با مدیریت گله، حاشیه سود را حفظ کرده و به حدود ۲۰ درصد برسانند؛ اما برای آینده بهتر است مسائلی چون وضعیت تخصیص ارز ترجیحی، تامین علوفه از سوی شرکت‎‌های دامی و همچنین مساله خشکسالی حل و فصل شود.
حسینی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مهمترین مساله برای این صنعت، تخصیص ارز است؛ اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حاشیه سود خوبی برای شرکت‌های دامپروری وجود داشته باشد؛ چرا که نرخ نهاده‌ها ثابت است.

افتتاح پنج پروژه تا پایان امسال
حامد شاه‌پوری آرانی، معاون مالی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین در صحبت‌های خود به وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه صنایع اشاره کرد و از شرایط کنونی، چشم‌انداز و طرح‌های توسعه‌ای که طی سالیان آینده در دست اجراست صحبت کرد و گفت: صنعت دام و طیور بسیار جذاب است، چرا که دوره بازگشت سرمایه کاهش یافته و شرکت‌ها از سال ۱۴۰۰ تاکنون به حاشیه سودهای بالایی دست یافته اند.
وی افزود: در بحث مربوط به پروژه‌ها، پیش بینی ۱۷۰۰ میلیارد تومان تامین مالی برای تکمیل پروژه‌ها شده است.
شاه‌پوری آرانی ادامه داد که در حال حاضر ۱۸ پروژه مصوب وجود دارد که در ۱۲ استان کشور در حال اجرا است که برای هر کدام از پروژه‌ها و یا دامداری‌ها ۶ هزار راس پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای امسال حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ها هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، ۵ پروژه به افتتاح برسد.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه پروژه‌ها در قالب شرکت پروژه در حال اجرا هستند، پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۵، ۲۲ هزار میلیارد تومان در این پروژه‌ها هزینه شود. بنابراین، برنامه این است که برای پروژه‌‎ها تامین مالی موثر صورت بگیرد.

محدودیت منابع ارزی صنعت دام طیور را با مشکل مواجه کرد
داوود رنگی، رئیس فدراسیون طیور ایران، در رابطه با چالش‌های اصلی تامین نهاده صنعت دام و طیور گفت: مهم‌ترین چالش‌های موجود تامین نهاده و تخصیص ارز است.
به گفته رنگی؛ در بخش تولید ما با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم، اما در کنار این موضوع، تغییر آیین نامه‌ها و روش‌های تخصیص ارز و مقررات گمرکی نیز از دیگر مسائلی است که باعث کُندی پروسه تامین نهاده برای مرغداری‌ها و یا خوراک دام برای دامداری‌ها شده است.
رئیس فدراسیون طیور ایران در پایان گفت: در صنعت دام و طیور مشکل خاصی در مورد ذرت و موجودی آن نیست اما دربره کنجاله سویا با محدودیت مواجه هستیم که علت آن به انتقال ارز بر می‌گردد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *