تقسیم صد درصدی سود مجمع سالیانه فجرانرژی خلیج فارس/ افزایش ۱۰۴۱ درصدی هزینه سوخت گاز و ۲۹۴ درصدی آب خام از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

آرمان ملی آنلاین – به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فجر انرژی خلیج فارس در روز چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ برگزار شد.

علی زال خانی مدیرعامل فجر انرژی با بیان اینکه رکورد استمرار و پایداری تولید فجر به مرز فراتری ارتقا یافت و همچنان ادامه دارد؛ گفت: شرکت در حال حاضر جهت دستیابی به اهداف بلند مدت و چشم‌انداز خود و پایداری و افزایش سودآوری در حال بررسی و ایجاد بسترهای مناسب جهت فروش محصولات تولیدی در خارج از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و دستیابی به بازار فروش جدید است.

وی افزود: قصد داریم تا برترین شرکت بورسی بازار انرژی در افق ۱۴۰۴ باشیم.

چالش پیش روی بفجر در صورت‌عدم اصلاح هزینه گاز

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس با انتقاد از افزایش هزینه گاز، اظهار کرد: با توجه به هزینه سوخت گاز و افزایش قابل ملاحظه نرخ بهای خرید این قسمت، هزینه‌های شرکت فجر انرژی از سال ۹۹ به بعد سهم بالایی در سبد بهای تمام‌شده تولید پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در صورت‌عدم اصلاح فرمول شورای رقابت در تاخیر یک سال در اعمال افزایش نرخ گاز و آب خام و تورم در نرخ‌های فروش، سود و زیان و نقدینگی سال جاری شرکت با چالش مواجه می‌شود.

زال خانی تصریح کرد: از سال ۹۹ که مبنای محاسبه نرخ‌های فروش فعلی است تا پایان سال ۱۴۰۱، هزینه سوخت گاز ۱۰۴۱درصد، آب خام ۲۹۴درصد و تورم سه‌ساله و نرخ تسعیر ارز افزایش داشتند که در صورت‌عدم اصلاح فرمول شورای رقابت در اعمال این افزایش نرخ‌ها، شرکت با چالش مواجه می‌شود.

وی با اشاره به میانگین نرخ‌های فروش در مقایسه با دوره ۸ساله سال ۹۳ لغایت پایان سال ۱۴۰۱، گفت: در حالی نرخ‌های فروش به طور میانگین ۷.۳ برابر شده است که هزینه گاز سوخت بالای ۱۵ برابر، آب خام ۲۱ برابر و نرخ دلار ۷ برابر و تورم ۸ساله نیز ۲۵۶ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در یک دوره ۳ساله از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲، هزینه گاز در سبد و ترکیب هزینه‌های شرکت فجر معادل ۱۷درصد و ۴۷ و ۶۵درصد و ۷۵درصد است. نرخ گاز هم از سال ۹۹ تاکنون افزایش سرسام‌آوری داشته است.

مدیرعامل یوتیلیتی هاب پتروشیمی کشور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: شرکت‌هایی که مدعی این هستند که خودشان راسا می‌توانند واحد‌های یوتیلیتی احداث کنند؛ با توجه به سرمایه بسیار بالایی که برای این امر نیاز است شرکت فجر استقبال می‌کند چرا که با این کار فرصت بهره گیری از ظرفیت‌های موجود فعلی برای شرکت‌های در حال احداث فراهم خواهد شد.

اقدامات مهم فجر انرژی خلیج فارس در سال گذشته

مدیر عامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس؛ مدیریت مصرف بهینه مواد شیمیایی و دریافت آب خام ورودی از رودخانه کارون، بارگیری بیش از ۹هزار تن نیتروژن، بارگیری ۲۰۰۰ تن آرگون از طریق بورس انرژی و بورس کالا، شروع پروژه افزایش ظرفیت پست ۴۰۰ در جهت فروش بیشتر انرژی و پایداری شبکه برق فجر را از مهم‌ترین اقدامات بفجر در سال گذشته عنوان کرد.

زال خانی افزود: برقراری لاین ۳۶ اینچ جدید گاز ورودی به ایستگاه بعثت به عنوان خط دوم تامین گاز دریافتی در راستای پایداری تامین خوراک گاز از دیگر اقدامات مهم فجر است.

مخالفت یوتیلیتی‌ها با دستورالعمل جدید نرخ‌گذاری

در ادامه مدیر مالی فجر انرژی خلیج فارس درباره شکایت علیه مصوبات شورای رقابت با اشاره به اطلاع‌رسانی و افشای اطلاعات برای ۹۹ درصد سهامداران در جلسه مجمع این شرکت، گفت: این شرکت در منطقه ماهشهر شاکی ندارد ولی در منطقه عسلویه یک شرکت با طرح شکایتی از شرکت مبین سبب شد تا ما در نیم‌سال دوم سال ۱۴۰۱ که بحث شکایت علیه مصوبات شورای رقابت پیش آمد، فجر به همراه مبین و فارس تمام‌قد پیگیر پرونده شد که در نتیجه هیئت عمومی این رأی را ابطال کرد و حکم جدیدی نیز  تاکنون ابلاغ نشده است.

اخذ ۲۸۰۰ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی از شرکت مدیریت شبکه برق ایران بابت مطالبات، پیگیری و جلسه حضوری با وزیر نیرو و اخذ مجوز کتبی به منظور تهاتر مطالبات برق ارسالی به شبکه با آب خام مصرفی، پرداخت به موقع سود نقدی مجامع و وصول بیش از ۸۰درصد از مطالبات شرکت به صورت نقدی، پرداخت و تسویه بدهی‌های جاری و اقدام به گشایش اعتبار اسنادی با سررسید ۲ تا ۳ ماهه جهت وصول بخش عمده از مطالبات، بخشی از دستاوردها و اقدامات مهم در بخش مالی شرکت فجر است.

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فجر انرژی خلیج فارس، ۱۰۰ درصد سودخالص به ازای هر سهم ۳۳۰ تومان میان سهامداران تقسیم شد.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *