غیرخوراکی‌ها گوی سبقت را از خوراکی‌ها ربودند/ کمترین تورم ماهانه در این استان ثبت شد

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزازش خبرآنلاین،در بهمن امسال تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی نظیر مسکن و پوشاک بیشتر از این نرخ در اقلام خوراکی بوده است. تورم ماهانه نشان دهنده افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به صورت پایدار و مستمر است.

اقتصاد نیوز در گزارشی نوشت:شواهد حاکی از آن است که تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در استان های خراسان جنوبی،‌ ایلام و خوزستان بیشتر از ۳ درصد بوده است. در مقابل این نرخ در ۸ استان کشور به سطوح کمتر از ۲ درصدی رسیده است. این استان‌ها شامل کرمانشاه، لرستان، کردستان، ‌یزد، خراسان شمالی،‌ بوشهر، اردبیل و آذربایجان شرقی بوده است. در ادامه تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در بهمن ماه به تفکیک هر استان بررسی و به تغییرات آن‌ در مقایسه با دی ماه پرداخته شده است.

سطح عمومی قیمت غیرخوراکی‌ها در بهمن بیشتر شد

در اقتصاد،‌ برای سنجش تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها به صورت مستمر و تدریجی از مفهوم «تورم» استفاده می‌شود. تورم به سه صورت «ماهانه»،‌ « نقطه به نقطه» و «سالانه» در دسترس است. تورم ماهانه نشان می دهد که قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در یک ماه نسبت به ماه قبل از آن چگونه تغییر کرده است.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به سهم دستمزد در قیمت تمام شده محصول، معتقد است که افزایش مزد به افزایش تورم منجر نمی‌شود و این موضوع در دنیا ثابت شده است. بنابراین با افزایش دستمزد، قدرت خرید بالا می‌رود و امکان خرید محصولات به وجود می‌آید.

جدیدترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه کل کشور در بهمن امسال به ۱.۴ درصد رسیده است. البته این رقم یک تصویر از تورم کل کشور است. بر اساس یکی از تقسیم ‌بندی‌ها تورم کالاها از دو کانال «خوراکی» و «غیرخوراکی» به دست می‌آید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهمن امسال تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها بیشتر از تورم ماهانه خوراکی‌ها بوده است. به بیان دقیق‌تر در بهمن امسال قیمت یک سبد یکسان از اقلام غیرخوراکی کل کشور ۲.۳ درصد بیشتر از قیمت همان سبد در دی ماه بوده است.این در حالی است که این نرخ در اقلام خوراکی منفی ۰.۴ درصد بوده است. البته این رقم در استان‌های مختلف با یکدیگر برابر نبوده است. در ادامه به بررسی تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در بهمن امسال پرداخته شده است.

تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در سه استان از مرز ۳ درصد گذشت

در مفاهیم مرکز آمار،‌کالا و خدماتی همچون مسکن،‌ حمل و نقل،‌ اموربهداشتی،‌ آموزشی و پوشاک در دسته اقلام غیرخوراکی قرار گرفته اند. مشاهدات آماری نشان می دهد که تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی طی بهمن امسال در استان‌های مختلف در محدوده ۳.۸ تا ۱.۱ درصد نوسان داشته است.

در یک نگاه کلی این نرخ در ۱۲ استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است. همچنین تورم ماهانه بهمن در سه استان در سطح بالاتر از ۳ درصد قرار گرفته است. استان خراسان جنوبی با کسب تورم ۳.۸ درصدی بیشترین مقدار این نرخ را در بهمن ماه به ثبت رسانده است. این نرخ در ایلام نیز به ۳.۲ درصد رسیده است. بدین ترتیب ایلام دومین استان با بیشترین نرخ تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در بهمن بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد سومین استانی است که نرخ تورم بالای ۳ درصد را به ثبت رسانده است. به بیان دقیق تر قیمت یک سبد مشخص از اقلام غیرخوراکی در این استان طی بهمن سال جاری، ۳.۱ درصد بیشتر از قیمت همان سبد در دی‌ماه بوده است. تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در بهمن امسال در سایر استان‌های کشور کمتر از ۳ درصد بوده است.

کرمانشاه،‌ کمترین تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها را کسب کرد

تورم ماهانه غیرخوراکی در بهمن ماه در ۸ استان به کمتر از ۲ درصد رسیده است. استان کرمانشاه با ثبت تورم ۱.۱ درصدی کمترین تورم ماهانه را در دومین فصل زمستان جاری به خود اختصاص داده است. این نرخ در لرستان و کردستان نیز به ۱.۷ درصد رسید تا این دو استان همزمان در جایگاه دوم بالاترین تورم ماهانه غیرخوراکی ها قرار گیرند.

تورم ماهانه بهمن در ۵ استان خراسان شمالی،‌ بوشهر،‌آذربایجان شرقی،‌ اردبیل و یزد در سطح ۱.۸ درصدی قرار گرفته است. بدین ترتیب جایگاه سوم پایین ترین تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی همزمان به ۵ استان کشور رسیده است. اما آیا در بهمن ماه تورم ماهانه غیرخوراکی ها در تمام استان ها در مقایسه با دی ماه بیشتر شده است؟

تورم غیرخوراکی‌ها در ۵ استان بیشتر شد

بررسی تغییرات تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی‌ نشان می‌دهد،‌ در بهمن ماه این نرخ در مقایسه با دی ماه در ۶ استان کشور بیشتر شده است. این استان ها شامل خراسان جنوبی،‌ ایلام،‌ فارس،‌ کرمان،‌ زنجان و گیلان است.

افزون بر آن تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی در بهمن ماه نسبت به دی تغییری نداشته است.

در سوی دیگر طیف این رقم در سایر استان های کشور پس از گذشت یک ماه کاهش یافته است. البته باید توجه داشت کاهش تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها به معنای ارزان شدن آن‌ها نیست. بلکه نشان می دهد از سرعت رشد قیمت آن‌ها کاسته شده است.

۲۱۷



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *