بررسی مفهوم آربیتراژ مثلثی در ارزهای دیجیتال

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش بازار، آربیتراژ ارز دیجیتال یکی از پرطرفدارترین روش‌های تریدینگ در بازار ارز دیجیتال است که اگر به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرد، با سود خوبی همراه خواهد بود. آشنایی هر چه بیشتر شما با مفهوم این تکنیک معاملاتی و مزایا و معایب آن به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بهتری به کانال‌های معاملاتی وارد شوید؛ بنابراین توصیه می‌شود که تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آربیتراژ مثلثی در بازار ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

آربیتراژ مثلثی یا Triangular Arbitrage نوعی استراتژی معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال است که از اختلاف قیمت بین سه دارایی به‌منظور کسب سود استفاده می‌کند. در این تکنیک، معامله‌گر، دارایی دیجیتال اول را با ارز دوم، دومی را با رمز ارز سوم و دارایی سوم را با ارز دیجیتال اول مورد معامله قرار می‌دهد تا از اختلاف قیمت آن‌ها استفاده کند. لازم به ذکر است که بهره‌گرفتن از تکنیک‌های تحلیل تکنیکال و ربات‌های Arbitrage برای انتخاب درست ارزهای دیجیتال و تعیین زمان ترید بسیار الزامیست؛ درواقع اگر سرمایه‌گذار نتواند به‌ خوبی موقعیت‌های معاملاتی را شناسایی کند، سودی در انتظار وی نخواهد بود. با توجه به اینکه فرصت ترید در استراتژی Arbitrage بسیار کم پیش می‌آید، الزامی است که تریدرها از این ربات‌ها استفاده کنند.

مزایای استفاده از آربیتراژ ارز دیجیتال مثلثی

همان‌طور که اشاره شد، استراتژی معاملاتی مثلثی بستری جدیدی برای کسب درآمد از فرصت‌های نوسان قیمت ارزهای دیجیتال است؛ بدین ترتیب تریدر می‌تواند به سود خوبی دست پیدا کند. تحلیل‌گران بر این باورند که با به‌کارگیری Arbitrage نه تنها از تغییرات قیمت، بلکه از عدم تطابق قیمت‌ها نیز می‌توان به سود خوبی رسید؛ شاید به همین دلیل باشد که معامله‌گران کریپتوکارنسی استفاده از این استراتژی را به‌جای آربیتراژ معمولی ترجیح می‌دهند. البته این پایان مزایای بی‌نظیر این استراتژی معاملاتی نیست. مزایای دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

توزیع ریسک

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تکنیک معاملاتی Arbitrage مثلثی توزیع ریسک معاملات در بین چند رمزارز مختلف است. این ویژگی به معامله‌گرها کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری سرمایه‌گذاری خود را در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهند؛ چراکه افزایش تعداد ارزها رابطه مستقیمی با کاهش ریسک دارد. البته این بدان معنا نیست که این تکنیک معاملاتی کاملاً بدون ریسک است و بدون داشتن هیچ استراتژی و دانش مدیریت ریسکی می‌توان از آن استفاده کرد. حقیقت این است که این شیوه تریدینگ نسبت به سایر استراتژی‌های معاملاتی نرخ ریسک کمتری دارد؛ دلیل این امر هم تنوع ارزهای دیجیتال و شیوه خاص ترید آن‌هاست.

افزایش نقدینگی بازار

یکی‌دیگر از مزایای استفاده از تکنیک معاملاتی Arbitrage مثلثی افزایش نقدینگی بازار و کاهش لغزش قیمت‌هاست؛ درواقع چون ترید با سه ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد، میزان نقدینگی بازار بالا می‌رود. با افزایش نقدینگی، مقدار نوسان‌های قیمتی نیز کم می‌شود و لغزش قیمت‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. تعادل بازار نیز به‌معنای افزایش سود خواهد بود.

بهبود کارایی بازار

همان‌طور که اشاره شد، Arbitrage مثلثی عدم تعادل قیمت در بازار را کنترل و اصلاح می‌کند. این قابلیت درنهایت به ثبات قیمت‌ها، افزایش کارایی و کاهش ریسک معاملاتی منجر خواهد شد.

آربیتراژ ارز دیجیتال

معایب ترید با تکنیک آربیتراژ ارز دیجیتال مثلثی

با اینکه بررسی مزایای Arbitrage وسوسه‌کننده است و کاربران کریپتوکارنسی را به استفاده از آن ترغیب می‌کند؛ اما درصورت نداشتن آگاهی کامل از شیوه تریدینگ اصلا نمی‌تواند جذاب باشد. برای آنکه بتوانید از ترید ارزهای دیجیتال سه‌گانه بیشترین سود را کسب کنید، لازم است که نیم‌نگاهی نیز به معایب این تکنیک داشته باشید. در حقیقت این معایب زمانی بروز پیدا می‌کند که کاربر نحوه صحیح معامله را نداند؛ بنابراین توصیه می‌شود که یادگیری ترید با روش آربیتراژ ارز دیجیتال را در دستور کار خود قرار دهید. مطالعه ادامه مطلب به شما کمک می‌کند تا با معایب Arbitrage مثلثی بیشتر آشنا شوید:

خطر لغزش

اولین هشداری که همیشه در رابطه با ترید Arbitrage داده می‌شود، خطر لغزش و از دست‌رفتن سرمایه به‌واسطه ترید ارزهای دیجیتال مختلف است. این خطر زمانی بیشتر خواهد شد که بازار حالت نوسان شدید پیدا کرده باشد. حتی در زمانی که بازار نوسانات عجیب‌وغریبی نیز تجربه نمی‌کند، به‌کارگیری این استراتژی کمی ریسک دارد؛ چراکه هر لحظه ممکن است که قیمت‌ها تغییر کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی افزایش آگاهی و تحلیل درست معاملاتی کارآمد خواهد بود.

زمان‌بندی

اگر شما هم از طرفداران Arbitrage باشید، حتماً می‌دانید که زمان‌بندی برای کسب سود از نوسانات قیمت بازار تا چه اندازه مهم است. کوچکترین تأخیر در زمان انجام معاملات و تأیید تراکنش‌ها نه‌تنها با سودآوری همراه نخواهد بود، بلکه ممکن است با افت سرمایه نیز همراه باشد. انتخاب یک پلتفرم معاملاتی خوب و معتبر تاحد زیادی می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند؛ البته شناسایی دقیق نقاط ورود به معاملات نیز تا حد زیادی در زمان‌بندی درست معاملات اثرگذار خواهد بود.

ریسک نقدینگی

یکی‌دیگر از نکات و معایبی که در رابطه با Arbitrage مطرح می‌شود، ریسک نقدینگی معاملات است؛ درواقع شما اگر در انتخاب ارزهای مورد معامله دقت کافی نداشته باشید، ریسک نقدینگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در شرایط این‌چنینی دارایی‌ها با قیمت مورد نظر خرید و فروش نمی‌شوند و ضرر خواهید کرد. توصیه می‌شود که در زمان انتخاب ارزهای دیجیتال به این موضوع توجه داشته باشید و کوین‌هایی را انتخاب کنید که نقدینگی مناسبی دارند؛ به‌این‌ترتیب از انجام معاملات مطمئن خواهید بود.

بررسی مفهوم آربیتراژ مثلثی در ارزهای دیجیتال

آیا ترید آربیتراژ مثلثی سودآور خواهد بود؟ آینده آن چطور ارزیابی می‌شود؟

اگر شما هم با بررسی مزایا و ویژگی‌های Arbitrage به تریدینگ با این روش و ارزیابی آینده آن ترغیب شده‌اید؛ باید بدانید که میزان سودآوری در هر روش معاملاتی تا حد زیادی به استراتژی‌های معامله بستگی دارد. در حقیقت فرقی نمی‌کند که روش مورد علاقه شما برای ترید کدام است! برای آنکه بتوانید از معامله خود سود خوبی کسب کنید، لازم است که با انواع استراتژی‌های ترید آشنایی داشته باشید. در رابطه با Arbitrage نیز آشنایی کامل با این روش معاملاتی، تحلیل تکنیکال، نحوه کار با ربات‌های معامله‌گر و آشنایی با شیوه‌های مدیریت ریسک، تا حد زیادی کارآمد خواهد بود. باید بدانید که تریدینگ با این روش معاملاتی تنها با استناد به نکات این مقاله کارآمد نخواهد بود و این مقاله هیچ تأکیدی بر انجام یا عدم انجام این تکنیک معاملاتی ندارد. توصیه می‌شود که علاوه‌بر افزایش آگاهی در این خصوص با تحلیل‌گران مطرح بازار نیز مشورت کنید. به‌نظر شما توجه به چه نکات دیگری برای ورود به معاملات Arbitrage الزامی است؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *