وزیر اسبق آموزش و پرورش: نظام انگیزشی ما تهی شده است

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش آرمان ملی آنلاین، محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش در پانزدهمین رویداد چهارسوق پیرامون ایده‌هایی برای تحول در آموزش اظهار کرد: مسایل امروزه آموزش و پرورش مسائل تازه‌ای نیستند و بیش از ۷۵ سال روی میز بوده و برداشته نشده‌اند.

وی اظهار کرد: مجموعه تلاش‌های نظام سیاست گذاری، نظام تعلیم و نظام اجرایی برای حل این مسایل کامیاب نبوده است و ما شاهد یک آشفتگی در حیطه نظر و عمل هستیم. به نظرم خردمندانه‌ترین راه برای اهتمام به مسایل آموزش و پرورش، رمزگشایی از گزاره‌هایی است که چرا مسایل، مزمن می‌شوند و چرا تدابیر ما قادر به حل آنان نیست.

رئیس سازمان بهره‌وری ایران اشاره کرد: معتقدم یکی از مهمترین دلایل در نوع نگاه ما به مساله است، معمولا در ادبیات خود بین مساله و مشکل تمایزی قائل نمی شویم درحالی که این دو مفهوم مترادف نیستند مشکل، نتیجه و پیامد مسایل و بروز عینی قابل مشاهده ای است که نیاز به دانش تخصصی ندارد.

وی ادامه داد: مسایل نتیجه فرایندهای بسیار تدریجی هستند که لزوما کنار مشکلات نیستند فاصله زمانی و جغرافیایی با مشکل دارند. ظرفیت مشکل برای جلب توجه بالاست برای شناختن مسایل نیازمند دانش تخصصی و عمیق هستیم و شناخت مسایل بدون فهم تخصصی از حوزه امکان پذیر نیست.

حامی میرزایی گفت: یکی از مهمترین دلایل پایداری مشکلات این است که کارکرد مشکلات، ما را به سمت مساله نبرده است.

قائم مقام نهضت سوادآموزی بیان کرد: اولین مساله، موضوع ماموریت در آموزش و پرورش است که دچار غفلت شدید نسبت به ماموریت هستیم. ماموریت باید سنجیده شدن موفقیت‌ها را بیان کند. بین سیاستهای اعلامی و اعمالی تفاوت‌های زیادی است. ماموریت وقتی موضوعیت پیدا می کند که مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویت‌ها باشد.

حاجی میرزایی افزود: اگر به ماموریت پاسخ درست ندهیم کیفیت ما مبهم می شود و امکان انسجام و تشخیص اولویت ها را نخواهیم داشت و در نتیجه یادگیری اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: ماموریت در بحران است و دقیق و مبنای عمل در درون دستگاه و تعامل با تعلیم و تربیت نیست؛ ماموریت شرط ضروری است اما کافی نیست نظام تعلیم و تربیت، متشکل از اجزا و ارکانی است که باهم در تعادل و تعامل هستند طراحی و معماری بهینه مناسبات درونی اجزای سیستم اهمیت دارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: نقص طراحی با مدیریت جبران نمی شود اگر طراحی معیوب باشد مدیر نمی تواند موفقیت پایدار داشته باشد بخش مهمی از مشکلات امروز محصول طراحی معیوب است.

به گزارش دبیرخانه دائمی رویداد چهارسوق، وی با تاکید براینکه نظام انگیزشی مهم ترین موتور محرک یک مجموعه است گفت: با ایجاد انگیزه برای ارتقای صلاحیت، نیروی موفق خواهیم داشت نظام انگیزشی ما تهی شده است که این معماری قادر به خلق انگیزه های موثر نیست.

رئیس سازمان بهره وری ایران بیان کرد: برداشت من این است که نظام آموزشی اجتماع ارکان آموزشی است که مبنای مشترک این نظام برنامه درسی است و همه چیز باید حول این برنامه سامان بگیرد.

وی با اشاره به مفهوم پردازی نقش حاکمیت ادامه داد: نسبت نظام حکمرانی در آموزش و پرورش موضوع بسیار مهمی است و معتقدم نظام حکمرانی نقش‌های خود را به تامین ناقص منابع محدود کرده است اما باید بدانیم آموزش حق مردم و جز تکالیف قطعی نظام حکمرانی است.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *