توصیف معماری یونانی با سازه های آن

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی و به نقل از پایگاه خبری معاصر، معماری یونان باستان۹۰۰سال قدمت که یکی از قدیی ترین بناهای آن ۶۰۰سال قبل از میلاد ساخته شده است. معماری یونان به شکل ترازدار(تیرهای عمودی از تیرهای افقی نگه داری می کند)است.در این سبک سازه ها از چوب های ساده استفاده می شد.

دیوار ها با استفاده از تیرها به محفظه های منظمی تقسیم می شوند که میتوان آن ها را با آجر خشک شده یا کاه پر کرد.

یکی از بهترین نوع شناخته شده معماری یونانی در معابد آنها دیده می شود،معابد مانند کلیساهای مدرن نبودن،دلیل تفاوت معابد با کلیسا ها منبر زیر آسمان باز آنها است.معابد شامل خزینه هایی می شدند که یک ردیف ستون در آنها قرار داشته داشت.

یونانی های تولوس از معابد دوار استفاده می کردند نوع دیگر آن ها خانه های فواره ای بود که زنان آن دوره کوزه های خود را از آن پر می کردند.در آن یک فضای بلند و کشیده و یک ردیف ستون قرار داشت که این ستونها استوا نام داشتند که در مراکز تجاری شهرهای یونانی بکار رفته.(نمونه استوا آتولوس در آتن)

 

 

 

شهر های یونانی یک ژیمناسیوم یا پالاسترا داشتندکه این فضای رو باز برای مسابقات قهرمانی و ورزش بوده است.

شهرهای یونانی به یک بولتریون(ستون های داخلی بودند که سقف را نگه می داشتند)یا اتاق شورا نیاز داشت که از طاق و گنبد در معماریشان استفاده نمی کردند.زیرا ساختمان هایی با فضا ها و دهانه های باز می ساختند.

فضاهای تئاتر در یونان در فضای باز ساخته می شده تئاتر فضای باز قدمت ۴۸۰تا۵۲۵قبل میلاد دارد.از ساختمان های تئاتر برای جلسات عمومی و برای اجرای نمایشی استفاده می شد که معمولا تئاتر ها در خارج از شهر در دامنه ی تپه ای قرار داشتند.تعداد بسیار زیادی از تئاترهای شهر یونان دست نخورده باقی مانده است.

معماری یونان باستان تفاوت با دیگر معماری ها در این است که هر ساختمان دارای مجسمه یا نماد موجودات بوده است.

توصیف معماری یونانی با سازه های آن

معماری یونانی به سه سبک تقسیم می شود:۱٫نظم دوریک  ۲٫نظم یونی  ۳٫نظم کورنتی

دوره رنسانس احیای کلاسیک که مفهوم زیبایی معماری مبتنی بر تعادل و تناسب را زنده نگه داشته است.

در معماری یونانی از سنگ بسیار استفاده می کردند به دلیل اینکه یونان کشوری با صخره های بسیار و جنگل های کمی است.سنگ آهک در آن به راحتی یافت می شد،سنگ مرمرسفید در جزایری یافت می شد که به ویژه در پاروس و ناکسوس وجود دارند.خشت سفالی برای استفاده در ظروف سفالی،کاشی های سقف و تزئینات معماری استفاده می شد.

عامل مهم دیگر در معماری یونان نور است.شفافیت نور در دوره هایی از مه تغییر می کند که از نظر رنگ و نور متفاوت است.

در ساختمان های یونانی از آجرهای سفالی خشک شده یا چارچوب که پرشده از الیاف مانند کاه یاجلبک دریایی که با خاک رس یا گچ پوشانده شده است.برای حفظ این نوع از آجر ها از سنگها با ارتفاع بالا استفاده می شد که سقف هایشان کاهگلی بود.

در شهر یونان ساختمان ها با دیوارهای مجاور یکدیگر و در خیابان های باریک به بلوک های کوچک تقسیم می شدند،خانه ها رو به داخل و منفذ اصلی به جای خیابان به حیاط مرکزی بودند و مغازه ها هم رو به خیابان ساخته می شدند.

فیلم هایی که در آن از ساختمان سازی نوع یونان استفاده شده مانند معبد زئوس_گلادیاتور_اسپارتاکوس و… برای تماشای اینگونه بناهای یونانی به این فیلم ها مراجعه کنیم.

انتهای پیام



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *