بی پولی در بازار سهام مد روز شد

به گزارش پایگاه خبری بینش اقتصادی،

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۱ با کاهش هزار و ۷۷۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۴۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش ۱۷۸ واحدی عدد ۴۲۵ هزار و ۳۶۰ واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش هزار و ۱۵۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با چهار هزار و ۳۸ واحد کاهش عدد دو میلیون و ۹۸۵ هزار واحد را تجربه کرد.

در فرابورس ایران نیز شاخص این بازار با کاهش ۱۴۶ واحدی عدد ۲۰ هزار و ۹۶۳ واحد را به نام خود ثبت کرد. ارزش معاملات بورس امروز تهران در پایان معاملات امروز به بیش از سه هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن شش میلیارد و ۳۱۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۴۳ هزار و ۷۲۰ نوبت داد و ستد بود.

در فرابورس نیز ارزش معاملات این بازار به بیش از دو هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان رسید که ناشی از خرید و فروش سه میلیارد و ۱۱۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در این بازار بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیرگذار بر افت شاخص کل بورس تهران نمادهای «نوری» با ۱۳۹۵ واحد، «میدکو» با ۶۶۸ واحد و «شپنا» با ۴۲۹ واحد کاهش بودند. در مقابل اما نمادهای معاملاتی «مبین» با ۵۳۴ واحد، «پارس» با ۵۲۶ واحد و «وبملت» با ۴۴۷ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر این نماگر به نام خود ثبت کردند.

بازار سهام در دومین روز کاری این هفته خود نیز اگر چه شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی از سوی معامله گران اغلب حقیقی بود اما روند متعادل و در عین حال رخوت آور بازار باعث شده تا حجم فروش چندانی از سوی معامله گران حقوقی روی تابلوی معاملات ترسیم نشود.

این در حالی است که انگیزه فروش و نقد کردن سهام از سوی معامله گران حقیقی در شرایطی که بازار به شدت از لحاظ ارزش معاملات و نقدینگی در گردش با ضعف مواجه است، بسیار بالا گرفته و این در حالی است که وفاداران به بازار سهام همچنان چشم انداز بلندمدت را به نفع بازار سهام می‌دانند.

با این حال ریسک‌های سیستماتیک از جمله نرخ سود سپرده بانکی از هرچیز دیگری به بازار سهام نزدیک تر بوده و همچنان تکثر اخبار پیرامونی بازار اصلی ترین عامل برای تغییر جهت نماگرهای بورسی عنوان می‌شوند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *