تأمین مالی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی با عرضه‌های اولیه از ابتدای سال

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران در همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی از بازار سرمایه با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی ۸ درصد جمعیت کشور و حدود ۵ درصد سهم تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت را در اختیار دارد، گفت: اما این استان در فرابورس ایران سهمی حدود ۲ تا سه درصدی از ارزش کل بازار با ۲۸ ناشر دارد.
حضور ۲۸ شرکت از استان خراسان رضوی در فرابورس
به گفته شیرازی استان خراسان رضوی از لحاظ مبلغی، سهم کمی از ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارد. ترکیب حضور ناشران در فرابورس هم ضعیف است. به این ترتیب که از ۲۸ شرکت حاضر در فرابورس ایران، ۱۰ شرکت در تابلوهای اصلی و ۱۸ شرکت در بازار پایه هستند.
شیرازی با تأکید بر اینکه شرکت‌هایی در بازار پایه حضور دارند پذیرش نشدند و چندان برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند، افزود: بر همین اساس هم از ناشران بازار پایه درخواست می‌شود شرایط خود را برای ارتقا به بازار بالاتر تسریع کنند.
سه شرکت خراسان رضوی در آستانه عرضه اولیه
مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام این خبر که سه شرکت از استان خراسان رضوی در آستانه عرضه اولیه قرار دارند، گفت: شرکت مرغ مادر دیزباد، شرکت سیمان سفید شرق و نساجی خراسان در صف عرضه اولیه فرابورس قرار دارند.
این سه شرکت اگر روند پذیرش خود را تسریع کنند می‌توان پیش‌بینی کرد که طی یک الی دو ماه آینده عرضه اولیه آن‌ها انجام خواهد شد.
شیرازی با اعلام این که شرکت فرابورس ایران از ابتدای سال جاری تا امروز ۱۰ عرضه اولیه داشته که سه عرضه مربوط به استان خراسان رضوی بوده است، تصریح کرد: این ۱۰ عرضه سه هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان تأمین مالی برای ناشران خود به همراه داشته که سهم استان خراسان رضوی هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است.
این روند می‌تواند نویدبخش حضور بهتر و پررنگ‌تر ناشران این استان در فرابورس ایران باشد.
تشریح پتانسیل‌های فرابورس
در ادامه مدیرعامل فرابورس ایران به تشریح پتانسیل‌های فرابورس پرداخت و گفت: نقشه بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد آنچه مهم‌تر از سرمایه‌گذاری است، متقاضیان مشتاق به تأمین مالی هستند. عموم مردم طی سال‌های اخیر با بازار سرمایه کم‌وبیش آشنا شدند اما آنچه مغفول مانده تأمین مالی از ابزارهای بازار سرمایه است.
وی در تشریح ابزارهای تأمین مالی در فرابورس ایران گفت: بازار اول و دوم برای شرکت‌های بالغ با وضعیت مالی، سرمایه و عملیات خوب اختصاص داده‌شده است که ۱۰ شرکت از استان خراسان رضوی در حال حاضر در این بازار حضور دارند.
بازار SME برای شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی‌شده که به‌زودی فعال خواهد شد. تقاضاهای خوبی از استان خراسان رضوی برای حضور در این بازار آمده است.
بازار پایه هم از دیگر بازارهای فرابورس ایران است که ما همیشه از شرکت‌های حاضر در این بازار درخواست تلاش برای ارتقا به بازارهای بالاتر را داشته و داریم.
بازار توافقی؛ فرصتی جذاب برای شرکت‌ها
وی در ادامه به بازار توافقی اشاره کرد و گفت: این بازار فرصت جذابی برای شرکت‌های سهامی عام است که در سازمان بورس ثبت‌شده‌اند اما شرایط پذیرش را ندارند.
به گفته مدیرعامل فرابورس ایران بازار توافقی به‌زودی در فرابورس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
شیرازی بازار سوم را هم فضایی برای پذیره‌نویسی و عرضه یک جای سهام دانست و افزود: اخیراً هم پذیرش شرکت‌های پروژه در فرابورس ایران فعال‌شده است.
انواعِ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس ایران
وی در ادامه به معرفی صندوق‌ها پرداخت و اظهار کرد: از دیگر ابزارهای فرابورس، انواع صندوق‌ها است. صندوق PE برای شرکت‌هایی است که نیاز به سرمایه و اصلاح ساختار دارند.
صندوق VC برای شرکت‌های مخاطره پذیر و شرکت‌های دانش‌بنیان با ریسک‌های بالا، طراحی‌شده است.
صندوق املاک و مستغلات هم دیگر ابزار بازار فرابورس است که با توجه به رونق بازار املاک و مستغلات در استان خراسان رضوی، گزینه جذابی برای این استان می‌تواند باشد.
صندوق‌های قابل معامله، سهام، درآمد ثابت و مختلط هم در فرابورس فعال هستند.
حضور فعال خراسان رضوی در سکوهای تأمین مالی جمعی
این مقام مسئول در فرابورس ایران در ادامه به ابزار «کراد فاندینگ» برای تأمین مالی اشاره کرد و گفت: گزینه دیگری هم که با توجه به ساختار استان خراسان رضوی برای این استان می‌تواند جذاب باشد، ابزار تأمین مالی جمعی است.
در این بخش استان خراسان رضوی، بسیار فعال است. در حال حاضر این استان در بخش کرادفاندینگ سومین استان فعال بعد از استان‌های تهران و سمنان است.
مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه تصریح کرد: ابزارهای فرابورس این امکان را به سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مالی می‌دهد که برای سرمایه‌گذاری از ۱۰۰ هزار تومان تا چند هزار میلیارد تومان و برای تأمین مالی از یک میلیارد تومان تا چند هزار میلیارد تومان اقدام کنند.
شفافیت اجتناب‌ناپذیر است
وی در پایان با تأکید بر اینکه حضور در بازار سرمایه برای شرکت‌ها اجتناب‌ناپذیر است، گفت: دیگر نمی‌شود به بهانه عدم شفافیت، در بازار سرمایه حضور نداشت. دیگر نمی‌توان شفاف نبود. حتی حساب‌های بانکی شخصی هم امکان پنهان شدن ندارند. پس نمی‌توان معاملات بزرگ را پنهان کرد و بهانه شفاف نشدن برای عدم حضور در بازار سرمایه قدیمی و بی‌استفاده شده است.
به گفته شیرازی حضور در بازار سرمایه حسن‌های بسیار زیادی دارد. برای بین نسلی ماندن شرکت‌ها، افزایش اعتبار و استفاده از انواع معافیت‌های مالیاتی باید وارد بازار سرمایه شوید. مزیت‌های حضور در بازار سرمایه در مقابل هزینه‌هایی که برای شفافیت می‌پردازید بسیار بیشتر است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *