معاملات ETFهای فرابورسی با اقبال مواجه شد

به گزارش پایگاه خبری دیدگاه اقتصادی،

به گزارش صدای بانک از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، علاوه بر این رویدادها، بررسی بازارهای مختلف فرابورس در دی‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در دی‌ماه جاری بر ۶۶ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان بالغ شده است که نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۱ رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. این ارقام نشانگر اقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های ETF طی یک سال اخیر است.
+
آمار معاملات فرابورس طی ۲۱ روز کاری
طی ۲۱ روز کاری دی‌ماه جاری معاملاتی به ارزش ۱.۳ میلیون میلیارد تومان در کل بازارهای فرابورس انجام شد و بدین ترتیب رشد ۳۶ درصدی ارزش مبادلات را نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۱ شاهد بودیم.
این ارزش معاملاتی در پی دست‌به‌دست شدن ۱۴۴ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ورقه بهادار در ۶۶۳۰ نوبت معاملاتی به ثبت رسید. برخلاف رشد ارزش مبادلات، حجم و تعداد دادوستدها به ترتیب ۴ و ۱۴ درصد افت کرد.
در بین بازارهای سهامی، بازار اول با ۱۷ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد و اول شد.
پس‌ازآن بازارهای پایه و دوم با ارزش حدود ۱۳ هزار میلیارد تومانی بیشترین ارزش مبادلات را به خود اختصاص دادند. به طور دقیق‌تر، ارزش معاملات در بازار دوم معادل ۱۲ هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان و در بازار پایه ۱۳ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان بود.
بررسی معاملات بازار نوآفرین به عنوان جدیدترین بازار فرابورس نیز حاکی از معامله ۱۴۴ میلیون برگه سهام به ارزش ۹۲ میلیارد تومان در این بازار است.
در بازار توافقی و بازار ابزارهای مشتقه نیز به ترتیب معاملات ۱۳ و ۱۵۳ میلیارد تومانی به ثبت رسید.

بازدهی مثبت ابزارهای نوین مالی
در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس رشد ۵۲ و ۳۹ درصدی حجم و ارزش دادوستدها نسبت به دی‌ماه سال گذشته رقم خورد.
بدین ترتیب در این بازار بیش از ۷۱ میلیارد ورقه به ارزش ۱ میلیون و ۲۹۱ هزار میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت.
در این میان، بیش از ۱ میلیون و ۲۳۱ هزار میلیارد تومان از ارزش دادوستدها به اوراق بدهی اختصاص داشت.
از سوی دیگر معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در دی‌ماه جاری بر ۶۶ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۱ رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. این ارقام نشانگر اقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های ETF است.
در اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز شاهد رشد ۷۲ و ۸۶ درصدی حجم و ارزش دادوستدها بودیم.
خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی و بانک مسکن اقدام به خریدوفروش ۸.۴ میلیون ورقه به ارزش ۱۰۹۸ میلیارد تومان کردند.

انبوه‌سازی در صدر معاملات خرد
رصد معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در دی‌ماه جاری نشان می‌دهد ارزش این مبادلات بر ۳۶ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان بالغ شده که نسبت به آذرماه جاری تغییر چندانی نداشته است.
در جدول صنایع برتر، گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با در اختیار گرفتن ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات خرد در جایگاه اول ایستاد.
پس‌ازآن گروه فلزات اساسی با سهم بیش از ۸ درصدی، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. در ماه گذشته نیز این دو گروه در صدر جدول بودند با این تفاوت که فلزات اساسی، اول بود.
همچنین گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی و بانک‌ها رتبه‌های سوم تا پنجم را به لحاظ بیشترین ارزش معاملات خرد در اختیار گرفتند.
در پایان این ماه، شاخص کل فرابورس ایران پس از کاهش ۲ درصدی با قرارگیری در ارتفاع ۲۶ هزار واحدی به استقبال معاملات بهمن‌ماه رفت و ارزش معاملات نیز با تغییر نه‌چندان نسبت به ماه قبل، نزدیک به ۲.۵ میلیون میلیارد تومان بود.

جزئیات مهم‌ترین رویدادهای این ماه
اولین عرضه اولیه زمستانی فرابورس به سهام شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان با نماد «نخریس» رسید که هر سهم این شرکت با قیمت ۶۴۳۶ تومانی به تابلو معاملات فرابورس پیوست.
همچنین از رویدادهای مهم ماهی که گذشت باید به افتتاح بازار نوآفرین اشاره کرد. بازار نوآفرین یازدهم دی‌ماه ویژه پذیرش شرکت‌ها در دو تابلو رشد و دانش‌بنیان رونمایی شد و محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس در افتتاحیه این بازار، اعلام کرد: برای سه شرکت دانش‌بنیان که سهامشان در بازار فرابورس عرضه اولیه شده، در سال جاری تأمین مالی ۸۹۰ میلیارد تومانی محقق شده است و ۱۰ شرکت دانش‌بنیان نیز متقاضی پذیرش در بازارهای اول و دوم فرابورس هستند.
از سوی دیگر در اواسط دی‌ماه شاهد آغاز به کار دو سکوی تامین مالی جمعی «مبین کراد» و «دانایان کراد» با دریافت مجوز از فرابورس ایران بودیم و بدین ترتیب تعداد سکوهای تامین مالی جمعی در فرابورس به ۲۱ سکو رسید.
در اواخر دی‌ماه نیز شاهد گشایش نماد شرکت واسپاری تجار ایرانیان با نماد «ولتجار» بودیم که پس از ارتقا از بازار پایه، با قیمت ۵۰۰ تومانی به گردونه معاملات بازار دوم پیوست.
منبع خبر: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *